Przez zerwane łańcuchy dostaw statki kontenerowe zastępują… masowce
![](https://obserwatorlogistyczny.pl/wp-content/uploads/2021/10/zerwane-lańcuchy-dostaw-780x470.jpg)
Zerwane łańcuchy dostaw zbierają kolejne żniwa. W związku z brakiem wystarczającej liczby kontenerowców, dziesiątki firm produkujących żywność zdecydowały się na niecodzienny krok. Aby uniknąć opóźnień w transporcie i zatłoczeń w porcie, producenci zdecydowali się na wykorzystanie masowców. Dotyczy to głównie transportu rafinowanego cukru oraz ryżu.
Zerwane łańcuchy dostaw: Z powodu braku kontenerowców producenci inwestują w transport masowcami
Niektórzy dostawcy wykorzystywali masowce w przeszłości, ale wraz z rozwojem e-commerce i otwartymi granicami, koniecznym było zainwestowanie w kontenerowce. Wszystko dlatego, że większe skrzynie były o wiele praktyczniejsze i zapewniały lepszą kontrolę jakości.
Zobacz również: Ceny frachtu ponownie biją rekordy. Jest jeszcze gorzej niż było
Niemniej jednak, jak informuje portal Marine Link z uwagi na fakt braku kontenerów, które albo zostały zablokowane w portach, albo ich liczba jest zbyt mała, producenci powrócili do starych praktyk.
Jak powiedział Paulo Roberto de Souza, dyrektor generalny Alvean Sugar SL, największego na świecie przedsiębiorstwa handlującego cukrem:
Przed pandemią około 80% handlu cukrem rafinowanym odbywało się przy użyciu kontenerów. Obecnie odsetek ten spadł do około 60%.
Potwierdzają to dane opublikowane przez agencję żeglugową Williams. Dotyczyły one ruchu portowego w Brazylii, który jednocześnie jest największym na świecie eksporterem cukru. Okazało się, że wolumen cukru rafinowanego, który był transportowany dzięki kontenerowcom, spadł aż o 48% w czerwcu i lipcu w porównaniu z rokiem poprzednim.
Wszystko przez bardzo wysokie ceny frachtu, które osiągają rekordowe wyniki. Z tego powodu nawet Coca-Cola uznała, że lepiej będzie wynająć masowce do przewozu najpotrzebniejszych towarów, aby uniknąć zastojów w produkcji.
Co ciekawe, eksporterzy kawy nie zdecydowali się na taki krok, ze względu na potencjalny spadek jakości towaru przewożonego przez masowce. Wszystko dlatego, że kontenery lepiej zachowują cechy kawy, takie jak zapach i smak. Wymagane jest jednak odpowiednie przygotowanie załadunku.
3 Komentarze