Niedobory magnezu w przemyśle motoryzacyjnym gorsze od braku chipów?
Niedobór chipów podyktowany zerwanymi łańcuchami dostaw bezpośrednio przełożył się na zahamowanie produkcji liderów rynku i pośrednio na wzrost cen używanych samochodów. Wkrótce branża motoryzacyjna może zmagać się z kolejnym problemem, którym jest brak magnezu. Niedobory magnezu w przemyśle motoryzacyjnym wynikają z kryzysu energetycznego, który pojawił się w Chinach.
Brak komponentów to nie jedyny problem
Cała branża motoryzacyjna znajduje się nad przepaścią. Przedsiębiorstwa nie wykorzystują swojego potencjału produkcyjnego, gdyż produkcje są ograniczane poprzez niedobór komponentów. Za sytuację odpowiedzialne są Chiny. Kraj ten dostarcza ok. 85% kruszcu, będąc niemalże monopolistą. Wskutek obserwowanego kryzysu energetycznego dostawy zostały zatrzymane, jednak najgorsze ma dopiero nadejść pod koniec roku. Władze ChRL zamknęły 35 z 50 hut magnezu. Biorąc pod uwagę wolumen produkcji, europejskie zapasy mają się wyczerpać już w listopadzie. W przypadku większości komponentów nie można zastosować substytutów.
Zobacz także: Xiaomi wyprodukuje własne samochody elektryczne w 2024 roku!
Niedobory magnezu w przemyśle motoryzacyjnym – skutki
Wbrew pozorom, magnez to pierwiastek używany na szeroką skalę w przemyśle motoryzacyjnym. Służy do produkcji szkieletów siedzeń, kokpitu czy kierownic. Jest niezastąpiony podczas wykonywania konstrukcji drzwi i klap bagażnika. Znajduje zastosowanie również w blokach silnika, skrzyniach biegów czy wałach napędowych. 35% popytu na magnez stosuje się do produkcji blach do nadwozi samochodowych. Jeśli pierwiastka zabraknie na rynku, produkcja ustanie. Analityk Barclays Amos Fletcher, w raporcie cytowanym przez Financial Times, powiedział:
Trzydzieści pięć procent dalszego popytu na magnez to blacha samochodowa – więc jeśli podaż magnezu ustanie, cały przemysł motoryzacyjny będzie potencjalnie zmuszony do zaprzestania.
Zobacz także: W lipcu Wielka Brytania wyprodukowała najmniej samochodów od 1956 roku
Sytuacja najgorzej wygląda w europejskich fabrykach. Producenci opierają swoją produkcję głównie na dostawach z Azji. W nieco lepszej sytuacji są natomiast koncerny amerykańskie, gdyż Stany Zjednoczone to jeden z eksporterów tego pierwiastka. Jeśli niedobory magnezu w przemyśle motoryzacyjnym się utrzymają, problemy związane z produkcją mogą bezpośrednio wpłynąć na ceny zarówno nowych, jak i używanych pojazdów.
Znajdziesz nas w Google News
3 Komentarze