Info z rynkuTransport

Rekordowe ceny frachtu. Nawet 200 000 USD za dniówkę wynajęcia statku

To, że ceny frachtu są wysokie, wiemy nie od dziś. Przyczyniła się do tego pandemia, globalny wzrost sprzedaży online oraz niską podaż kontenerowców. Dodatkowym problemem są liczne zastoje w portach, które także powodują zwiększenie kosztów. Niemniej jednak nikt nie spodziewał się, że ceny dojdą to tak rekordowego poziomu, który jeszcze rok temu wydawał się czymś niemożliwym.

Ogromne wzrosty cen za wynajem kontenerowców. Ceny nie zatrzymują się mimo kolejnych rekordów

Jak informuje portal Freight Waves firma Euroseas potwierdziła, że wyczarterowała swój kontenerowiec typu Panamax Synergy Oakland na 60-65 dni za stawkę dzienną brutto 195000 USD – 202000 USD. Opłaty rozpoczną się od drugiej połowy października. To rekordowa kwota za wynajem krótkoterminowy statku o takiej ładowności. Wszystko dlatego, że statki tego typu nie są zbyt duże, ponieważ ich ładowność maksymalna wynosi od 4000 do 5000 TEU.

Rekordowe wzrosty zamówień na kontenerowce. To wpływa na ceny frachtu

Z rekordowej stawki doskonale zdaje sobie sprawę prezes zarządu firmy Euroseas Aristides Pittas. Według niego:

Jest to najwyższa stawka za czarter na czas, jaką kiedykolwiek osiągnął jakikolwiek statek z naszej floty i jedna z najwyższych stawek w naszej branży.

O absurdalności tej sytuacji świadczy fakt, że Charles Mercier, starszy analityk rynku kontenerowego w Alphaliner w rozmowie z American Shipper przyznał, że:

Nigdy nie widzieliśmy, aby klasyczny Panamax dostał tak dużo, chociaż jest to tylko krótkoterminowe zobowiązanie. Ta stawka jest absolutnie niewiarygodna.

Jak zaznacza Freight Waves, stawka wyczarterowania Synergy Oakland jest obecnie najwyższą na rynku krótkoterminowym. Dorównała bowiem stawce za sześciomiesięczny czarter statku o pojemności 8500 TEU w lipcu.

Jak informuje brytyjski dostawca VesselsValue wartość statku Synergy Oakland  wynosi 71,17 mln USD. Tymczasem dzięki tak wysokiej stawce zarobi 1/4 swojej wartości w zaledwie trzech miesięcy pracy.

Wynajem kontenerowców to obecnie jeden z najbardziej dochodowych biznesów na świecie

Dane nie kłamią. Wynajem krótkoterminowy kontenerowców jest rekordowo opłacalny, ponieważ mimo wysokich ceny frachtu sprzedaż internetowa w dobie pandemii jest niezwykle popularna. Przykładem jest firma Alphaliner, która wyczarterowała statek Northern Vivacity (2751 TEU) za $155.000 za dzień  na pół roku. Dodatkowo zrobiła to samo ze statkiem Groton (2492 TEU) – wyczarterowała go na pięć do sześciu miesięcy za kwotę $135.000 za dzień.

Maersk zamawia 8 kontenerowców napędzanych metanolem o zerowej emisji

Niemniej jednak firmy logistyczne, które wynajmują statki, doskonale zdają sobie sprawę, że i tak zarobią astronomiczne kwoty. Wszystko dzięki stawkom załadunku, które wciąż rosną i na razie nie widać zatrzymania tego trendu. Ponadto — jak wskazują eksperci — jeśli nic nie zatrzyma obecnych wzrostów, to ceny 200 000 USD za dzień czarterowania będzie już niedługo normą.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Back to top button