Maersk zamawia 8 kontenerowców napędzanych metanolem o zerowej emisji

Duński gigant żeglugi kontenerowej Maersk zamawia flotę napędzaną metanolem, która jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. To kolejny etap dekarbonizacji transportu morskiego oraz część strategii długoterminowej w celu wyeliminowania statków, które realnie szkodzą środowisku.
Maersk inwestuje w rozwiązania proekologiczne
Jak informuje portal Off-shore energy, firma Maersk ujawniła plany dodania do swojej floty ośmiu oceanicznych kontenerowców. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że statki będą zasilane e-metanolem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Ukończenie pierwszego z kontenerowców planuje się już w pierwszym kwartale 2024 roku. To realna zmiana w branży, która do tej pory wykorzystywała statki, które realnie wpływały na ocieplenie klimatu.
Maersk osiąga rekordowe przychody z transportu i winduje ceny frachtu
Odpowiedzialną za ich budowę jest południowokoreańska stocznia Hyundai Heavy Industries (HHI), która podpisała kontrakt ma budowę statków o pojemności około 16 000 TEU. Jak wynika z umowy pomiędzy spółkami, dodatkowe cztery jednostki powstaną już w 2025 roku.
Joining forces with our customers to decarbonise supply chains. @SignifyCompany are onboard 💚 and committed to pursue #carbonneutral transport on the high seas. #Maersk #Sustainability #Signify #ParisAgreement #climateaction pic.twitter.com/3hYYPUsS5r
— Maersk (@Maersk) August 27, 2021
Co więcej, firma przekazała, że nowe statki zastąpią starsze modele, które generują emisję CO2 rzędu 1 miliona ton rocznie.

Kontenerowce Maersk neutralne pod względem emisji, to rewolucja w transporcie morskim
Kontenerowce będą wyposażone w silniki dwupaliwowe. Oznacza to, że dodatkowe nakłady inwestycyjne (CAPEX) na system dwupaliwowy, który umożliwia eksploatację zarówno na metanolu, jak i na konwencjonalnym paliwie niskosiarkowym, wyniosą od 10 do 15% ceny całkowitej. Dzięki temu Maersk planuje zostać pionierem globalnej logistyki kontenerowej pod względem neutralności klimatycznej.
Rekordowe wzrosty zamówień na kontenerowce. To wpływa na ceny frachtu
Jak przekazał prezes firmy Soren Skou:
Czas na działanie jest teraz, jeśli mamy rozwiązać problem klimatu w żegludze. Zamówienie dowodzi, że rozwiązania neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla są dostępne we wszystkich segmentach kontenerowców. Z kolei Maersk jest zaangażowany w działania na rzecz rosnącej liczby naszych klientów, którzy dążą do dekarbonizacji swoich łańcuchów dostaw. Ponadto, jest to wyraźny sygnał dla producentów paliw, że na rynku szybko pojawia się znaczny popyt na ekologiczne paliwa przyszłości.
A.P. Moller – Maersk accelerates fleet #decarbonisation with 8 large ocean-going vessels to operate on #carbonneutral methanol – annual CO2 emissions savings of around 1 million tonnes.
Discover more here: https://t.co/BMPX5XPZgJ #Maersk #greenfuel #climateaction #alltheway pic.twitter.com/Nxsj3i8mRs
— Maersk (@Maersk) August 24, 2021
Nowe statki stanowią część trwającego programu odnowy floty. Zastąpią one tonaż o pojemności ponad 150 000 TEU, który wkrótce osiągnie kres swojej eksploatacji i opuści flotę zarządzaną w okresie od 2020 r. do I kwartału 2024 r.
4 Komentarze