DrogowyInfo z rynkuTransport

USA: Licealiści uczą się jeździć ciężarówkami, gdyż brakuje kierowców

W USA średni wiek kierowcy w branży transportu ciężarowego wynosi 54 lata. Na rynku brakuje kierowców, dlatego wiele stanów kształci licealistów. Dla młodych osób to alternatywna ścieżka rozwoju, która zapewni im tymczasowy dochód po ukończeniu 21 roku życia. 

Co robić, gdy brakuje kierowców?

Patterson High School w Patterson w Kalifornii to jedna z pierwszych niezawodowych szkół średnich w USA, które oferują uczniom program jazdy ciężarówką. Program kształcenia kierowców spośród licealistów obejmuje 180 godzin szkolenia w klasie wraz z 30 godzinami jazdy. Jednakże osoby, które chcą zawodowo zostać kierowcami, muszą ukończyć kolejne szkolenia po 18 roku życia. Zgodnie z prawem, w USA można przewozić towary samochodem ciężarowym w wieku 21 lat. Łańcuchy dostaw w Stanach wciąż cierpią z powodu pandemii. Zaobserwowany na rynku niedobór kierowców ciężarówek jeszcze bardziej pogarsza sytuację, co przekłada się na większe opóźnienia w dostawach i wysyłce. Problem kadrowy dostrzegalny był już w ostatniej dekadzie, jednak z uwagi na pandemię, konieczne było wdrażanie natychmiastowych rozwiązań.

Zobacz także: Największe organizacje transportowe ostrzegają przed globalnym krachem

Braki kadrowe nie tylko w USA

Według American Trucking Associations ciężarówki są odpowiedzialne za 72,5% krajowego ładunku, biorąc udział w dystrybucji żywności, odzieży, czy innych pojazdów. Lindsey Trent z Next Generation in Trucking Association podaje, że w 2021 r. w branży brakuje ok. 68 000 kierowców ciężarówek. 25% pracowników w branży osiągnęło lub zbliża się do osiągnięcia wieku emerytalnego. Z podobnym problemem zmaga się Wielka Brytania. Według szacunków 2028 r. niedobór może przekroczyć 100 000 kierowców.

W wielu krajach brakuje kierowców. Przyuczanie licealistów do zawodu może nie rozwiązać problemu, gdyż, zgodnie z przeprowadzonymi badaniami, większość z nich traktuje tę pracę jako alternatywę w przypadku niedostania się na studia lub metodę na dorabianie w niepełnym wymiarze godzin. Z pewnością takie działania nie sprawią, że braki kadrowe zostaną zminimalizowane, a branża zyska nowych kierowców. Aby problem został rozwiązany, potrzebne są programy szkolące pracowników, którzy chcą na stałe związać swoją przyszłość z branżą.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button