Info z rynkuKolejowyTransport

POLREGIO planuje kupić 264 nowych EZT do końca 2027 roku za 6,5 mld zł

POLREGIO planuje zakupienie aż 264 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. O planach strategicznych spółki poinformował sam prezes, Artur Martyniuk podczas Konwentu Marszałków Województwa RP. Inwestycja zostanie zakończona w 2027 roku, a jej koszt to około 7 mld złotych.

POLREGIO inwestuje w nowy tabor. 264 EZT, nowe szynobusy, hybrydy i modernizacja jednostek będzie kosztować niemal 7 mld złotych

Jak informuje portal NaKolei.pl, Prezes Artur Martyniuk przedstawił marszałkom dwie propozycje nowej inwestycji. Pierwszy wariant bazowy oscyluje wokół ceny 3,6 mld złotych, natomiast wariant optymalny wynosi aż 6,5 mld złotych. Jego wartość jest tak wysoka, ponieważ dotyczy zakupu 264 EZT, 10 szynobusów, 11 hybryd oraz modernizację 42 jednostek, które są wykorzystywane obecnie. To kolejna zapowiedź inwestycji spółki, która stale powiększa swój tabor.

Czytaj więcej: POLREGIO zapowiada nową inwestycję. Zakupi aż 180 sztuk nowych EZT-ów

Co więcej, jak wskazał Prezes Zarządu POLREGIO Artur Martyniuk, konieczne jest, aby spółka zainwestowała w zaplecza utrzymaniowe. Wysokość tej inwestycji wynosi 136,5 mln złotych i ma zostać wykonana w latach 2021-2030:

Strategia jest dosyć prosta. Natomiast ważną kwestią są trzy elementy. To inwestycje w tabor, sensowne rozłożenie inwestycji w zaplecza techniczne. Przed moim przyjściem Spółka robiła podstawowe utrzymanie, natomiast naprawy P3, P4 realizowała na zewnątrz. Trzecim elementem jest wzmocnienie potencjału kadrowego.

POLREGIO rozwija tabor

Finansowanie inwestycji zostanie uzyskane z trzech źródeł. Pierwszym są fundusze europejskie, drugie finansowanie dłużne, a trzecim — finansowanie ze środków Spółki. Martyniuk wskazał również, że

Przystąpiliśmy do działań. Przetargi będą ogłoszone już za chwilę. Pierwszy przetarg będzie pewnie w formule 20+50, czyli będzie dotyczył około 70 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Zobacz również: Pociągiem ku przyszłości? – nowy plan inwestycyjny PKP Intercity

Według harmonogramu pierwsze przetargi na zakup taboru pojawią się już pod koniec 2021. Z kolei w 2022 roku zostały przewidziane przetargi finansowane z Krajowego Planu Odbudowy oraz podpisanie finalnych umów z Unią Europejską o dofinansowanie. Oczywiście jeśli środki z Unii Europejskiej zostaną przyznane, a obecnie przez wzgląd na sytuację polityczną, nie jest to jednak takie oczywiste.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button