DrogowyInfo z rynkuTransport

Chorwacja połączyła się z półwyspem Pelješac. Pomoże w tym nowy most

Kontynentalna część Chorwacji została połączona z półwyspem Pelješac. Niemal 2,5 kilometrowy most umożliwi sprawny przejazd, który do tej pory był utrudniony przez wąskie terytorium Bośni i Hercegowiny. Na finalizację inwestycji w tym miejscu czekano  ponad dwadzieścia lat.

Most Pelješac gotowy, ale z przeprawą poczekamy jeszcze rok

Kilkukilometrowy wschodni pas kontynentalny należący do Bośni i Hercegowiny, skutecznie blokował region Dalmacji od Dubrownika. Przez lata powodowało to znaczne wydłużenie drogi pomiędzy dwoma regionami, zatem budowa mostu była jedynie kwestią czasu i funduszy. Obecnie inwestycja umożliwi ominięcie miasta Neum, należącego do Bośni i Hercegowiny, który od lat powodował problemy transportowe na tym obszarze.

Bilety RegioJet do Chorwacji rozeszły się od razu. Co z restrykcjami?

W końcu 28 lipca bieżącego roku przyspawano ostatni element stalowego dźwigara skrzynkowego o wadze 220 ton. Projekt realizowało chińskie konsorcjum China Road and Bridge Corporation (CRBC). Obecnie, jak wskazuje rząd w Zagrzebiu,  jest to największy projekt współpracy pomiędzy Chinami a Chorwacją.

Choć budowa mostu została już ukończona, to jednak z ostatecznym otwarciem należy poczekać do czerwca 2022. Wszystko dlatego, że do tego czasu zostaną wybudowane drogi dojazdowe oraz inne elementy bezpieczeństwa.

Źródło: https://www.korculainfo.com/peljesac-bridge-map-and-facts

Premier Chorwacji Andrej Plenković przekazał, że:

Most Pelješac jest fascynującym i strategicznym osiągnięciem narodu chorwackiego i rządu. Obiekt będzie służył przyszłym pokoleniom.

Most Pelješac powstał dzięki maszynom SANY

Wszystkie 24 maszyny konstrukcyjne, które użyte do realizacji projektu, to maszyny firmy SANY. Dotyczy to zarówno żurawi samochodowych i gąsienicowych, jak i pomp przyczepne oraz koparek specjalistycznych.

Całością operacji kierował zespół ekspertów wysłany z Chin, który zadbał o to, aby projekt spełniał unijne normy w zakresie jakości konstrukcji i materiałów. Most jednym z największych w regionie, ponieważ ma długość 2440 metrów, a jego szerokość to 22,5 m.

Polecane artykuły

2 Komentarze

  1. Średnia cena na chorwackich autostradach to 42 gr/km. Ciekawe, ile będzie kosztował przejazd przez ten most. Ale dodam, że on NIE SKRACA drogi do Dubrownika a jedynie OMIJA 2-krotny przejazd przez granicę z BiH. Ale wybiegając w przyszłość będzie to autostrada, wiec dojedziemy prawdopodobnie szybciej niż dotychczasową krętą drogą. Chorwacja pierwotnie chciała przeprowadzić eks-terytorialną autostradę (z jednym węzłem granicznym), ale BiH się na tonie zgodziła.

  2. Nie zapominajmy, że BiH nie jest w UE ani w Schengen, a zatem, szczególnie w okresie pandemicznym, wyłączenie z trasy przejazdu wyjazdu z terenu UE i powrotu do UE kawałek dalej może mieć istotne znaczenie w zakresie oszczędności czasu i formalności, a także dyskomfortu stania w korku (szczególnie bez toalety). W lecie przy 30+ Celcjusza wydajność klimatyzacji znacznie spada, a w dłuższym korku, to już szczególnie, a zużycie paliwa rośnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button