Chorwacja połączyła się z półwyspem Pelješac. Pomoże w tym nowy most

Kontynentalna część Chorwacji została połączona z półwyspem Pelješac. Niemal 2,5 kilometrowy most umożliwi sprawny przejazd, który do tej pory był utrudniony przez wąskie terytorium Bośni i Hercegowiny. Na finalizację inwestycji w tym miejscu czekano ponad dwadzieścia lat.
Most Pelješac gotowy, ale z przeprawą poczekamy jeszcze rok
Kilkukilometrowy wschodni pas kontynentalny należący do Bośni i Hercegowiny, skutecznie blokował region Dalmacji od Dubrownika. Przez lata powodowało to znaczne wydłużenie drogi pomiędzy dwoma regionami, zatem budowa mostu była jedynie kwestią czasu i funduszy. Obecnie inwestycja umożliwi ominięcie miasta Neum, należącego do Bośni i Hercegowiny, który od lat powodował problemy transportowe na tym obszarze.
Croatia celebrates joining of controversial Adriatic Sea bridge https://t.co/MNXL4o53mc pic.twitter.com/cqPjIEYjZi
— Al Jazeera English (@AJEnglish) July 29, 2021
Bilety RegioJet do Chorwacji rozeszły się od razu. Co z restrykcjami?
W końcu 28 lipca bieżącego roku przyspawano ostatni element stalowego dźwigara skrzynkowego o wadze 220 ton. Projekt realizowało chińskie konsorcjum China Road and Bridge Corporation (CRBC). Obecnie, jak wskazuje rząd w Zagrzebiu, jest to największy projekt współpracy pomiędzy Chinami a Chorwacją.
Choć budowa mostu została już ukończona, to jednak z ostatecznym otwarciem należy poczekać do czerwca 2022. Wszystko dlatego, że do tego czasu zostaną wybudowane drogi dojazdowe oraz inne elementy bezpieczeństwa.

Premier Chorwacji Andrej Plenković przekazał, że:
Most Pelješac jest fascynującym i strategicznym osiągnięciem narodu chorwackiego i rządu. Obiekt będzie służył przyszłym pokoleniom.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Most Pelješac powstał dzięki maszynom SANY
Wszystkie 24 maszyny konstrukcyjne, które użyte do realizacji projektu, to maszyny firmy SANY. Dotyczy to zarówno żurawi samochodowych i gąsienicowych, jak i pomp przyczepne oraz koparek specjalistycznych.
Całością operacji kierował zespół ekspertów wysłany z Chin, który zadbał o to, aby projekt spełniał unijne normy w zakresie jakości konstrukcji i materiałów. Most jednym z największych w regionie, ponieważ ma długość 2440 metrów, a jego szerokość to 22,5 m.
Średnia cena na chorwackich autostradach to 42 gr/km. Ciekawe, ile będzie kosztował przejazd przez ten most. Ale dodam, że on NIE SKRACA drogi do Dubrownika a jedynie OMIJA 2-krotny przejazd przez granicę z BiH. Ale wybiegając w przyszłość będzie to autostrada, wiec dojedziemy prawdopodobnie szybciej niż dotychczasową krętą drogą. Chorwacja pierwotnie chciała przeprowadzić eks-terytorialną autostradę (z jednym węzłem granicznym), ale BiH się na tonie zgodziła.
Nie zapominajmy, że BiH nie jest w UE ani w Schengen, a zatem, szczególnie w okresie pandemicznym, wyłączenie z trasy przejazdu wyjazdu z terenu UE i powrotu do UE kawałek dalej może mieć istotne znaczenie w zakresie oszczędności czasu i formalności, a także dyskomfortu stania w korku (szczególnie bez toalety). W lecie przy 30+ Celcjusza wydajność klimatyzacji znacznie spada, a w dłuższym korku, to już szczególnie, a zużycie paliwa rośnie.