Jak wynika ze statystyk Alphaliner, aż 83% nowych statków kontenerowych zamówionych w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku to ekologiczne kontenerowce zasilane „zieloną” energią.
Ekologiczne kontenerowce coraz popularniejsze
W pierwszych dziewięciu miesiącach dostarczono 187 statków, co równa się pojemności 1,75 miliona TEU. Warto zauważyć, że to głównie sami przewoźnicy zainicjowali te zamówienia, a nie dostawcy tonażu. W wyniku tego trendu, światowy rejestr zamówień statków osiągnął bezprecedensowy poziom 7,88 miliona TEU, co stanowi niemal 29% obecnej pojemności floty. Statki zasilane metanolem stanowią aż 52% wszystkich zamówionych jednostek kontenerowych w tym okresie, podczas gdy nowe jednostki napędzane LNG stanowią 31% zamówień. Łącznie ekologiczne kontenerowce stanowią aż 83% nowych statków kontenerowych zamówionych w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku.
Czytaj też: Pierwszy kontenerowiec na metanol ochrzczony! Znamy nazwę
Warto jednak zauważyć, że pozostałe jednostki zamówione w tym roku również mogą potencjalnie przestawić się na „zieloną” energię. Jak informuje portal Offshore Energy, są to bowiem statki „gotowe do zasilania metanolem” oraz jednostki „gotowe do zasilania metanolem i amoniakiem”, co oznacza, że musiałyby zostać dostosowane do pracy na tych rodzajach paliw.
Napęd dwupaliwowy
Jak informuje portal Offshore Energy, wiodący przewoźnicy, w tym CMA CGM, Evergreen, MSC i Maersk, znacząco przyczynili się do do wzrostu zamówień na zielone statki. Dla przykładu, CMA CGM inwestuje znaczne środki zarówno w napęd LNG, jak i w technologię metanolu dual fuel. Przewoźnik zamówił już 36 takich statków za 6,5 miliarda dolarów. Z kolei Evergreen postawił na metanol, inwestując ponad 4,62 miliarda dolarów w 24 statki.
Czytaj też: Plastikowe torby? Ekologiczny Zachód Europy zużywa ich więcej od nas
Jednak pozostali przewoźnicy oceaniczni też inwestowali w ekologiczne kontenerowce. We wrześniu Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding (SWS), spółka zależna China State Shipbuilding Corporation (CSSC), podpisała umowę na budowę ośmiu kontenerowców o pojemności 9 200 TEU napędzanych metanolem. Miesiąc później duński operator Unifeeder podpisał umowę time-charter na maksymalnie cztery kontenerowce zasilane metanolem. Dodatkowo, niedawno singapurska firma żeglugowa Ocean Network Express (ONE) złożyła zamówienie na dwanaście nowych kontenerowców o napędzie metanolowym. Zamówienie na dwanaście kontenerowców o pojemności 13 000 TEU jest podzielone między chińskie stocznie Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding. Wszystkie dwanaście jednostek będzie napędzanych metanolem w technologii dwupaliwowej.
Znajdziesz nas w Google NewsEvergreen podpisuje gigantyczny kontrakt na kontenerowce na metanol
2 Komentarze