E-commerce
Gorące newsy

Przedsiębiorcy nie przestrzegają Omnibus! UOKiK stawia zarzuty!

Prezes Tomasz Chróstny postawił spółkom Zalando, Booking i Travelist zarzuty naruszenia interesów zbiorowych konsumentów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada, czy konsumenci są właściwie informowani o aspektach związanych z dyrektywą Omnibus. Po jego interwencji Zalando, Booking oraz Travelist usłyszały zarzuty, za które grozi im kara finansowa w wysokości do 10% obrotu.

Dyrektywa Omnibus

Z początkiem tego roku w życie weszła unijna dyrektywa Omnibus, która zwiększa ochronę konsumentów w sieci. Nowe przepisy nakładają na przedsiębiorców działających w internecie nowe obowiązki informacyjne. Na przykład, muszą teraz udostępniać numer telefonu, informować o sposobie weryfikacji opinii oraz jasno oznaczać, czy oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej bez własnej firmy, zwłaszcza na platformach handlowych.

Co więcej, dostawcy internetowych platform handlowych muszą w sposób przejrzysty i zrozumiały przedstawiać podział obowiązków związanych z realizacją umowy zawartej na ich platformie między nimi a dostawcami oferującymi produkty i usługi. Z perspektywy konsumenta klarowna informacja o tym, kto odpowiada za dostawę produktu lub przetwarzanie płatności (czy to sprzedawca, czy operator platformy handlowej), jest istotna, zwłaszcza w przypadku ewentualnych reklamacji.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przeprowadził obszerną analizę działalności platform internetowych, aby zweryfikować, czy przestrzegają one zwiększone wymogi dotyczące udzielania informacji. Urzędnicy wykryli 19 przypadków naruszeń przepisów i zażądali od przedsiębiorców, aby ci wyjaśnili swoje działania i dokonali korekty w zakwestionowanych praktykach. Głównym mankamentem było niespełnienie wymogu obowiązującego przepisami dotyczącego informowania o statusie przedsiębiorcy sprzedającego na platformie (często takie informacje były dostępne jedynie w regulaminach platformy), a także rozproszenie informacji na temat podziału obowiązków między platformą a sprzedawcami w kilku różnych dokumentach.

Czytaj też: Dyrektywa Omnibus weszła w życie! Koniec z fake promocjami

Wielu przedsiębiorców, po interwencji prezesa UOKiK, dostosowało swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie zmian. Wśród tych przedsiębiorców znajdują się dostawcy takich platform jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon oraz Allegro.

Trzy zarzuty dla platform

Jednak mimo wezwania ze strony prezesa UOKiK do zmiany swoich praktyk, trzech przedsiębiorców – Zalando, Booking i Travelist – nie dokonało poprawek w sposobie przekazywania informacji konsumentom i nie wyraziło zamiaru wprowadzenia takich zmian w przyszłości. Klienci tych platform mogli być niewłaściwie poinformowani o tym, czy oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej bez własnej firmy, oraz niejasny był podział obowiązków między platformą a sprzedającymi lub usługodawcami. To mogło stanowić przeszkodę dla konsumentów w podejmowaniu działań, na przykład w przypadku reklamacji. Konsumenci mieli ograniczony dostęp do istotnych informacji i w konsekwencji trudności w dokonywaniu transakcji na zrozumiałych i przejrzystych warunkach.

Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Kupując produkty, zmawiając jedzenie czy decydując się na skorzystanie z usługi poprzez platformę internetową, konsumenci powinni mieć łatwy dostęp do kluczowej informacji o tym czy podmioty, z którymi zawierają umowę, są przedsiębiorcami, czy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Od tego zależą choćby przysługujące im prawa. Jeśli nie zawierają umowy z przedsiębiorcą – nie są chronieni prawem konsumenckim i nie dotyczą ich wynikające z niego przywileje. Przykładowo, nie będą mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Czytaj też: Dyrektywa Omnibus, czyli koniec z fałszywymi internetowymi recenzjami i sztucznym zawyżaniem cen

Prezes Tomasz Chróstny postawił spółkom Zalando, Booking i Travelist zarzuty naruszenia interesów zbiorowych konsumentów, co niesie ryzyko nałożenia na nie kary w wysokości do 10% rocznego obrotu.

Polscy e-konsumenci mają coraz wyższe wymagania

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button