
Duńska firma przewozowa J. Lauritzen poinformowała, że podpisała list intencyjny na co najmniej dwa dwupaliwowe masowce typu Kamsarmax o wyporności 81 200 DWT, zasilane metanolem i biopaliwem. Statki zostaną zbudowane przez japońską stocznię Tsuneishi Shipbuilding.
Duńska firma zamawia masowce zasilane metanolem
Nowe masowce zasilane metanolem będą jednymi z pierwszych bezemisyjnych masowców i będą własnością nowo utworzonej spółki o nazwie „Lauritzen NexGen Shipping”, którą J. Lauritzen i Lauritzen Bulkers wykorzystają jako platformę do dalszych inwestycji w aktywa przemysłu żeglugowego o zerowej emisji. Jak informuje portal Marine Link, statki zostały zamówione we współpracy z firmą Cargill, która będzie eksploatować je przez co najmniej siedem lat.
Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej transakcji, ponieważ dla J. Lauritzen i Lauritzen Bulkers ważne jest aktywne uczestnictwo w procesie dekarbonizacji przemysłu żeglugowego, a jesteśmy dumni z tego, że możemy to zrobić w wizjonerskim partnerstwie z firmą Cargill, która dzieli naszą ambicję, aby rzeczywiście wprowadzać zmiany w naszej branży – powiedział Kristian Morch, CEO J. Lauritzen.
Czytaj też: Żegluga coraz bardziej eko? Ekologiczny masowiec ochrzczony
Celem zerowa emisja dwutlenku węgla
Partnerstwo zostało ułatwione przez Kopenhaską Platformę Handlową (CCP), która również będzie zaangażowana w eksploatację statków i dalszy rozwój partnerstwa.
Cieszymy się, że renomowane firmy, takie jak J. Lauritzen, dołączają do nas na drodze do dekarbonizacji, podejmując tak odważny krok – powiedział Jan Dieleman, prezes ds. transportu morskiego w firmie Cargill.
Według różnych szacunków, żegluga morska odpowiada za około 2-3% światowych emisji gazów cieplarnianych, głównie ze względu na wykorzystanie paliw kopalnych w silnikach spalinowych jednostek pływających. Jednak w niektórych regionach, takich jak w pobliżu dużych portów morskich, emisje związane z żeglugą morską mogą mieć poważny wpływ na jakość powietrza i zdrowie ludzi. Dlatego też rozwój bardziej ekologicznych technologii w żegludze morskiej jest ważnym krokiem w kierunku zmniejszenia wpływu tego sektora na środowisko i klimat.