MorskiTransport
Gorące newsy

Atak piratów na duński statek! Nie ma kontaktu z załogą

Wszystkim 16 członkom załogi udało się uciec do bezpiecznego pomieszczenia na pokładzie

Atak piratów w Zatoce Gwinejskiej. Piraci zaatakowali i weszli na pokład duńskiego statku Monjasa Reformer firmy żeglugowej Monjasa. Komunikacja ze statkiem została zerwana.

Atak piratów na duńskim statku

Pływający pod banderą Liberii duński tankowiec Monjasa Reformer zacumował około 140 mil na zachód od Port Pointe-Noire w Republice Konga. Jak informuje portal Marine Link, atak piratów na statek miał miejsce w sobotę rano. Rzecznik firmy żeglugowej Monjasa powiedział, że wszystkim 16 członkom załogi udało się uciec do bezpiecznego pomieszczenia na pokładzie.

Statek jest obsługiwany przez Montec Ship Management, firmę z siedzibą w Dubaju, której właścicielem jest Monjasa. Montec zgłosił incydent do morskiego centrum współpracy, którym zarządzają brytyjska i francuska marynarka wojenna, w celu zapewnienia bezpieczeństwa w Zatoce Gwinejskiej. Według Monjas, operator współpracuje ze wszystkimi odpowiednimi władzami w regionie, w tym z kilkoma marynarkami wojennymi.

Czytaj też: Wody w pobliżu Somalii nie są już zagrożone piractwem

Niebezpieczeństwo w Zatoce Gwinejskiej

Według Rady Bezpieczeństwa ONZ Zatoka Gwinejska stała się w ostatnich latach głównym celem piratów. Warto jednak zauważyć, że liczba ataków spadła od 2021 r., ponieważ władze krajowe zwiększyły wysiłki w zakresie bezpieczeństwa. Dania wysłała fregatę do zatoki, aby chronić statki, ale wojsko zostało wycofane w zeszłym roku, gdy wybuchła wojna na Ukrainie.

Mimo że piractwo osiągnęło najniższy poziom od dziesięcioleci, nadal dochodzi do aktów przemocy wobec załogi. Ryzyko dla załogi, niezależnie od tego, jak drobny lub oportunistyczny jest incydent, pozostaje realne. Z 90 globalnych incydentów piractwa i zbrojnych napadów, 13 zostało zgłoszonych w regionie Zatoki Gwinejskiej – w porównaniu do 27 w tym samym okresie 2021 roku – sygnalizując pozytywny i znaczący spadek liczby zgłoszonych incydentów w regionie u wybrzeży zachodniej Afryki.

Pochwalamy wysiłki władz przybrzeżnych Zatoki Gwinejskiej. Podczas gdy spadek jest mile widziany, zrównoważone i ciągłe wysiłki władz przybrzeżnych i obecność międzynarodowych marynarzy pozostają kluczowe dla ochrony marynarzy i długoterminowej regionalnej i międzynarodowej żeglugi i handlu. Nie ma miejsca na samozadowolenie – powiedział dyrektor Międzynarodowego Biura Morskiego ICC (IMB), Michael Howlett.

Czytaj też: AfriGo, czyli własna karta płatnicza Nigerii. Kraj dąży do bezgotówkowego społeczeństwa

Piractwo to przeszłość? Najmniej incydentów od dziesięcioleci

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button