DrogowyTransport

Mercedes zaprezentował prototyp wodorowej ciężarówki GenH2

Mercedes-Benz zaprezentował zasilaną wodorowymi ogniwami paliwowymi wersję swojego elektrycznego flagowca eActros, zapowiadając, że będzie on produkowany seryjnie od 2025 roku. Zewnętrznie prototyp wodorowej ciężarówki GenH2 Truck nie prezentuje, przynajmniej na razie, żadnych rewolucyjnych nowości, a jedynie pewne modyfikacje obecnej kabiny Actrosa z silnikiem Diesla.

Prototyp wodorowej ciężarówki GenH2 zaprezentowany

Daimler Truck zademonstrował na targach IAA Transportation 2022 pierwszy prototyp wodorowej ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck. Do zasilania ciężarówki Mercedes wybrał ciekły wodór, który ma wyższą gęstość energetyczną niż wodór gazowy i dlatego oferuje większy zasięg przy pełnym zbiorniku. Celem jest osiągnięcie co najmniej tysiąca kilometrów, dzięki dwóm zbiornikom po 40 kg każdy. Składają się one z dwóch stalowych rur, jednej włożonej w drugą i izolowanej próżniowo. Wydajność GenH2 jest porównywalna z wydajnością oleju napędowego. System ogniw paliwowych będzie produkował 2×150 kW energii, a bateria zapewni kolejne 400 kW (w przypadku szczytowego obciążenia podczas przyspieszania lub podczas jazdy pod górę z pełnym obciążeniem) w przypadku dodatkowego zapotrzebowania. Akumulator będzie ładowany energią z hamowania lub nadmiarem energii produkowanej przez ogniwo paliwowe.

Prototyp wodorowej ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck
Daimler Truck

Kluczowym elementem jest system chłodzenia lub ogrzewania, który utrzymuje wszystkie elementy w idealnej temperaturze pracy, zapewniając tym samym maksymalną trwałość. W wersji przedseryjnej pojazd napędzany jest przez dwa silniki elektryczne, które dostarczają łącznie 2×230 kW mocy ciągłej i 2×330 kW mocy maksymalnej. Moment obrotowy wynosi odpowiednio 2×1577 Nm i 2×2071 Nm.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Daimler Truck (@daimlertruck_ag)

Czytaj też: Daimler Truck testuje ciężarówkę na ogniwa paliwowe z ciekłym wodorem

Nowy eActros LongHaul

Mercedes zapowiada również, że opracowuje wraz z Linde nowy proces obsługi „schłodzonego” ciekłego wodoru (technologia sLH2). Takie podejście oferuje większą gęstość przechowywania i łatwiejsze tankowanie niż LH2. Pierwsze tankowanie prototypowego pojazdu odbędzie się na niemieckiej stacji pilotażowej w 2023 roku. W zakresie sieci tankowania wodoru Daimler Truck współpracuje z Shell, BP i TotalEnergies oraz jest udziałowcem spółki dystrybucyjnej H2 Mobility Deutschland. Firma zapowiedziała również, że w 2025 roku rozpocznie produkcję ogniw paliwowych we współpracy z Grupą Volvo.

Prototyp wodorowej ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck
Daimler Truck

Mercedes zaprezentował również wersję eActrosa z bateriami LongHaul, o zasięgu 500 km i mocy 400 kW (600 kW w szczycie). Pojazd jest wyposażony w akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (Lfp), które można naładować w mniej niż 30 minut od 20 do 80 procent dzięki nowej mega-watowej stacji ładowania. Mercedes wraz z firmą Krone opracowuje zelektryfikowaną naczepę, która będzie współpracować z tym elektrycznym pojazdem.

Daimler Truck
Daimler Truck

Czytaj też: Pierwszeństwo dla wchodzących na pasy działa świetnie. O 40% mniej zabitych

Volvo inwestuje w słowacką fabrykę. Zakład będzie produkował wyłącznie elektryki

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button