DrogowyTransport

Daimler Truck testuje ciężarówkę na ogniwa paliwowe z ciekłym wodorem

Daimler Truck rozpoczyna testy ciężarówki na ogniwa paliwowe z ciekłym wodorem, nazywając je kamieniem milowym w rozwoju motoryzacji. Mercedes-Benz GenH2 testowany jest od zeszłego roku na torze wewnętrznym, jak i drogach publicznych. Obecnie Daimler wprowadza kolejny prototyp, aby przetestować komercyjne wykorzystanie ciekłego wodoru.

Daimler Truck – ciężarówka na ogniwa paliwowe z ciekłym wodorem

Z inicjatywy Danieli Schmitt, minister gospodarki Nadrenii-Palatynatu ustanowiono w Niemczech regionalny tydzień wodoru „WOCHE DES WASSERSTOFFS SÜD”. Zainstalowano m.in. prototyp stacji paliw w Wörth, która pozwala na tankowanie pojazdów ciekłym wodorem.

Niedawno odbyły się testy tankowania ciekłego wodoru (LH2) do pojazdów Daimler Truck. Jak wskazuje producent, ciekły wodór o temperaturze -253 st. C jest napełniany do dwóch 40-kilogramowych zbiorników zamontowanych po obu stronach podwozia. Zbiorniki są odpowiednio izolowane, przez co mają utrzymywać temperaturę bez aktywnego chłodzenia. W komunikacie podano również szczegóły techniczne:

Daimler Truck preferuje ciekły wodór w rozwoju napędów wodorowych. W tym stanie skupienia nośnik energii ma znacznie wyższą gęstość energii w stosunku do objętości w porównaniu z gazowym wodorem. Dzięki temu można przewozić więcej wodoru, co znacznie zwiększa zasięg i umożliwia porównywalne osiągi pojazdu z konwencjonalną ciężarówką z silnikiem Diesla. Celem rozwoju seryjnej ciężarówki GenH2 jest zasięg do 1000 kilometrów i więcej. Dzięki temu wózek nadaje się do elastycznych i wymagających zastosowań, zwłaszcza w ważnym segmencie ciężkiego transportu dalekobieżnego. Rozpoczęcie seryjnej produkcji ciężarówek na wodór planowane jest na drugą połowę dekady.

Zobacz także: Volvo inwestuje w słowacką fabrykę. Zakład będzie produkował wyłącznie elektryki

Obecnie Daimler Truck współpracuje z Linde. Prace dotyczą projektu przetwarzania ciekłego wodoru. To podejście umożliwia między innymi jeszcze większą gęstość składowania i łatwiejsze tankowanie w porównaniu z LH2. Pierwsze tankowanie zaplanowane jest na 2023 rok.

Niemiecki producent pojazdów ciężarowych podaje w komunikacie:

Celem jest współpraca z innymi firmami i stowarzyszeniami w celu opracowania własnych technologii tankowania i pojazdów, które stosują nowy standard ciekłego wodoru, a tym samym ustanowienie globalnego rynku masowego dla nowego procesu.

Mercedes-Benz GenH2 Truck Prototype

Daimler Truck będzie rozwijał infrastrukturę wodorową w Europie

Daimler Truck podjął współpracę z korporacjami takimi jak: Shell, BP i TotalEnergies. Celem projektu jest tworzenie odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej tankowanie wodoru na europejskich stacjach. Niemieckie przedsiębiorstwo jest również udziałowcem operatora stacji paliw wodorowych H2 MOBILITY Deutschland. W ramach programu H2Accelerate rozwijanie wodoru wraz z innymi korporacjami, w tym IVECO, Linde, OMV, Shell, TotalEnergies i Volvo Group ma pozwolić na szersze wykorzystanie go w transporcie.

Zobacz także: Kiedy inflacja spadnie? To już kwestia najbliższych miesięcy

Daimler Truck planuje od 2039 roku oferować swoim klientom wyłącznie pojazdy neutralne dla środowiska. W planach jest dalsze badanie potencjału zielonego wodoru w zastosowaniu komercyjnym oraz budowanie odpowiedniej infrastruktury pozwalającej na tankowanie pojazdów.

Most Pelješac jest na ukończeniu. Podano datę oficjalnego otwarcia

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button