PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
DrogowyPrzemysł 4.0Transport

W Chinach opracowano solarny samochód. Zmniejsza emisje CO2 o 100 kg na każde 100 km podróży

W Chinach opracowano prototyp pierwszego pojazdu zasilanego energią słoneczną. Solarny samochód ma być docelowo przeznaczony do poruszania się w środowisku miejskim. Według producenta jego stosowanie pozwoli na ograniczenie emisji CO2 o 100 kg na każde 100 km podróży. 

Samochód prezentowany w całych Chinach kontynentalnych

Samochód został pierwotnie zaprezentowany podczas Światowej Konferencji Wywiadowczej, aktualnie jest pokazywany na różnych eventach w Chinach kontynentalnych. Słoneczny pojazd elektryczny (SEV) został opracowany przez grupę projektową angażującą 42 firmy i trzy uczelnie.

Zobacz także: Zmniejszenie restrykcji zwiększyło pojemność ładunków lotniczych z Chin

Pojazd samochodowy ma 4 m długości, 1,7 m szerokości i 1,8 m wysokości. Jego waga wynosi 1020 kg. W środku standardowo mieszczą się cztery osoby. Przestrzeń kierowcy ograniczona jest wyłącznie do inteligentnego panelu sterowania przypominającego tablet. Co ciekawe, samochód nie posiada kierownicy, gdyż inżynierowie zastosowali w nim autonomiczny model sterowania czwartej generacji. Jego działanie można prześledzić na poniższym materiale wideo.

Jednocześnie niezależni eksperci wskazują, że automatyzacja poziomu 4 jest niezwykle trudna do osiągnięcia, a giganci tacy jak Tesla czy Waymo testują ją od lat.

Zobacz także: Wzrost gospodarczy Chin będzie w tym roku mniejszy niż w Polsce?

Solarny samochód jako pojazd miejski

Pojazd przeznaczony jest to poruszania się po mieście, maksymalna prędkość wynosi 79,2 km/h (49 mph). Jednak z uwagi na restrykcyjne przepisy dotyczące zautomatyzowanej jazdy, samochód może być używany wyłącznie w wyznaczonych strefach. Moduł słoneczny zajmuje 8,1 m2 powierzchni samochodu. Szacuje się, że dzięki niemu w słoneczne dni samochód zapewni maksymalną wydajność energetyczną na poziomie 7,6 kWh. Pojazd został wyposażony w akumulator o gęstości magazynowania energii 330 Wh/kg.

Według teoretycznych założeń stosowanie pojazdu w docelowym środowisku miejskim zmniejszyłoby emisję dwutlenku węgla o 100 kg na każde 100 km podróży. Jednak dotychczas maksymalny testowany zasięg wyniósł 74,8 km. Według producenta w pojeździe zastosowano 47 nowoczesnych rozwiązań, które dopiero wejdą w fazę komercjalizacji w najbliższych latach.

Niektóre firmy mają w planach wprowadzenie na rynek i komercjalizację samochodów na energię słoneczną w przyszłości. Jedną z nich jest Light Year.

Tesla modernizuje chińską gigafabrykę. Z zakładu ma wyjeżdżać milion samochodów rocznie

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button