KolejowyTransport

Niemcy przyznały pociągom z węglem pierwszeństwo na torach

Rząd Niemiec zatwierdził środek prawny, który gwarantuje pierwszeństwo na torach dla pociągów transportujących węgiel. Poinformował o tym minister spraw cyfrowych i transportu Volker Wissing z neoliberalnej Wolnej Demokracji (FDP), po środowym posiedzeniu Rady Ministrów.

Pociągi z węglem dostały pierwszeństwo na torach

Status priorytetowy otrzymują szeroko pojęte dostawy energii. Pierwszeństwo na torach będzie miał więc węgiel, ale także ropa, transformatory i gaz. Środek obowiązuje przez sześć miesięcy. Deutsche Bahn pracuje nad potrzebnymi uzgodnieniami, co jak można się spodziewać, wpłynie na ruch pasażerski. Środek został zatwierdzony w wyniku obaw przed zbliżającym się kryzysem energetycznym w Europie tej zimy. Kraje europejskie w coraz mniejszym stopniu polegają na dostawach energii z Rosji. Aby zrekompensować tę utratę dostaw, Niemcy reaktywują swoje kopalnie węgla, z których wiele zostało wcześniej zamkniętych.

Węgiel jest zazwyczaj transportowany barkami, ale niski poziom wody w Renie doprowadził do ograniczenia przepustowości tej głównej rzeki. Kluczowe zadanie dystrybucji dostaw energii spadło więc na kolej. Niestety, sęk w tym, że niemiecka sieć kolejowa już teraz boryka się ze znacznymi wąskimi gardłami w okresie intensywnej budowy i nie ma wystarczającej przepustowości. Istnieje potrzeba opracowania specjalnej procedury przydzielania tras.

Czytaj też: Niemieckie pociągi z węglem otrzymają pierwszeństwo na torach

Realne obciążenie fizyczne torów

Richard Lutz, prezes Deutsche Bahn, podkreślił w ubiegłym tygodniu, że potrzeby dostawców energii w zakresie transportu węgla są obecnie dokładnie analizowane. Według sprawozdania wąskie gardła mogą pojawić się nie tylko na już zatłoczonej sieci kolejowej, ale także w przypadku wagonów przeznaczonych specjalnie do transportu węgla. Lutz stwierdził w zasadzie, że nie mają wystarczającej liczby wagonów, by przewieźć taką ilość węgla. Eksperci kolejowi ostrzegają również, że ponowne wprowadzenie ciężkich pociągów z węglem nie tylko obciąży sieć kolejową pod względem przepustowości, ale także spowoduje realne obciążenie fizyczne, co doprowadzi do znacznego pogorszenia stanu sieci kolejowej DB Netz.

Decyzja prawna znajduje legitymizację w opublikowanej w kwietniu ubiegłego roku ustawie o bezpieczeństwie energetycznym, która daje rządowi możliwość szybkiego działania w przypadku zagrożenia. Nieco ponad tydzień temu Federalne Ministerstwo Gospodarki i Federalne Ministerstwo Transportu opracowały projekt rozporządzenia prawnego z sugestiami w tej sprawie. Zatwierdzenie przez gabinet oznacza, że akt prawny już obowiązuje.

Czytaj też: Niemcy tworzą nowy plan klimatyczny po tym, jak poprzedni nie wypalił

Rosyjski eksport węgla skutecznie wstrzymany dzięki sankcjom

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button