KolejowyTransport
Gorące newsy

Czechy też przyznają pierwszeństwo pociągom towarowym

To środek podobny do tego, który wprowadziły Niemcy po kryzysie energetycznym

Czechy zatwierdziły możliwe pierwszeństwo pociągów towarowych na torach. W wyjątkowych przypadkach pociągi towarowe z surowcami energetycznymi mogą mieć pierwszeństwo przed pociągami pasażerskimi.

Czechy też przyznają pierwszeństwo na torach

Rząd Czech zatwierdził ewentualne pierwszeństwo pociągów towarowych przed pasażerskimi. To środek podobny do tego, który wprowadziły Niemcy po kryzysie energetycznym spowodowanym inwazją Rosji na Ukrainę. W swoim raporcie z przedłożenia Ministerstwo Transportu przyznało, że przepustowość czeskiej kolei jest niewystarczająca i Czechy muszą przyznać pierwszeństwo na torach pociągom towarowym. Zgodnie z nowelizacją, pociągi z zasobami energetycznymi miałyby być umieszczone przed pociągami ekspresowymi i pospiesznymi w kolejności przydzielania zdolności przewozowej w kolejowym rozkładzie jazdy.

Wprowadzamy tę opcję w związku z koniecznością zabezpieczenia surowców energetycznych, na przykład w celu zaopatrzenia mieszkańców i firm w ciepło lub do produkcji energii elektrycznej. W ten sposób, w razie potrzeby, niezbędne surowce dotrą na czas koleją do elektrowni – wyjaśnił minister przemysłu i handlu Josef Síkela.

O potrzebie szybszego przejazdu każdego z pociągów będzie decydowało Ministerstwo Przemysłu i Handlu, które zwróci się do Ministerstwa Transportu o zapewnienie przepustowości na linii. Zostanie on przydzielony przez Zarząd Kolei po pisemnym wniosku Ministra Transportu, a Zarząd Kolei poinformuje o tym wszystkich przewoźników. W praktyce ma to zapewnić przyspieszenie dostawy surowców energetycznych do określonego miejsca (np. elektrowni, składów paliw itp.) i może wpłynąć na opóźnienie określonych pociągów pasażerskich, które mają pierwszeństwo przed towarowymi. Z dostępnych informacji wynika, że w najbliższych dniach taka interwencja nie będzie potrzebna.

Chodzi o to, by być gotowym, jeśli sytuacja się skomplikuje. Pasażerowie nie muszą się martwić, że teraz każdy pociąg towarowy będzie miał pierwszeństwo przed pociągami pasażerskimi. Potrzeba, konieczność i opóźnienie dostawy w standardowych warunkach muszą być w każdym przypadku udowodnione – powiedział minister transportu Martin Kupka.

Czytaj też: Niemcy tworzą nowy plan klimatyczny po tym, jak poprzedni nie wypalił

Pierwszeństwo dla niemieckich pociągów z węglem

Rząd Niemiec już w sierpniu zatwierdził środek prawny, który gwarantuje pierwszeństwo na torach dla pociągów transportujących węgiel. Status priorytetowy otrzymują szeroko pojęte dostawy energii. Pierwszeństwo na torach będzie miał więc węgiel, ale także ropa, transformatory i gaz. Środek obowiązuje przez sześć miesięcy. Deutsche Bahn pracuje nad potrzebnymi uzgodnieniami, co jak można się spodziewać, wpłynie na ruch pasażerski.

Richard Lutz, prezes Deutsche Bahn, podkreślił, że potrzeby dostawców energii w zakresie transportu węgla są obecnie dokładnie analizowane. Według sprawozdania wąskie gardła mogą pojawić się nie tylko na już zatłoczonej sieci kolejowej, ale także w przypadku wagonów przeznaczonych specjalnie do transportu węgla. Lutz stwierdził w zasadzie, że nie mają wystarczającej liczby wagonów, by przewieźć taką ilość węgla. Eksperci kolejowi ostrzegają również, że ponowne wprowadzenie ciężkich pociągów z węglem nie tylko obciąży sieć kolejową pod względem przepustowości, ale także spowoduje realne obciążenie fizyczne, co doprowadzi do znacznego pogorszenia stanu sieci kolejowej DB Netz.

Czytaj też: Niemcy przyznały pociągom z węglem pierwszeństwo na torach

PKP może przyznać pociągom z węglem pierwszeństwo na torach

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button