
Firma Nikola złożyła wniosek o włączenie jej ciężarówki Tre FCEV do kalifornijskiego programu motywacyjnego dla pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Jeśli Nikola zakwalifikuje się do kalifornijskiej dotacji w wysokości 240 000 dolarów na elektryczny samochód ciężarowy, klienci będą mogli zaoszczędzić od 40% do 70% przy zakupie tego bezemisyjnego pojazdu.
Nikola Tre może być tańsza
Firma Nikola złożyła wniosek o włączenie jej ciężarówki Tre FCEV do kalifornijskiego programu motywacyjnego dla pojazdów hybrydowych i pojazdów ciężarowych i autobusów o zerowej emisji (HVIP), w ramach którego może otrzymać dotację w wysokości 240 000 dolarów na pojazd. W przypadku zastosowania we flocie transportowej dotacja w przeliczeniu na samochód ciężarowy wzrosłaby do 270 000 dolarów. W przypadku flot składających się z 10 lub mniej ciężarówek wykonujących przewozy towarowe, maksymalna kwota wynosi aż 288 000 dolarów. Przepisy wymagają, aby te ciężarówki działały w wyznaczonym obszarze o niekorzystnych warunkach, gdzie nadmierne zanieczyszczenie z ciężarówek jest przeszkodą dla czystego powietrza.
Obecna technologia, gdzie jedyną emisją z ogniwa paliwowego jest para wodna, sprawia, że ciężarówka Tre FCEV jest nadal bardzo droga. Nikola nie chce podać konkretnej liczby, ale oscyluje ona wokół kwoty 1 miliona dolarów za sztukę. Nie wliczając w to paliwa wodorowego, które prawdopodobnie byłoby droższe niż olej napędowy, nawet przy podwyższonych stawkach tego ostatniego.
W zależności od kwalifikowalności floty, kwota dopłaty mogłaby obniżyć cenę ciężarówki Tre FCEV o od 40% do 70%, nie wliczając w to zobowiązania paliwowego lub opcjonalnej umowy serwisowej – stwierdził rzecznik Nikola.
Czytaj też: Zeem Solutions zamawia 100 elektrycznych ciężarówek Nikola Tre
Dopłaty pomogą?
Obecna cena ciężarówek elektrycznych z akumulatorem i ogniwami paliwowymi jest dużą barierą dla klientów. Cena ciężarówki elektrycznej z akumulatorem jest dwa do trzech razy wyższa od typowej ceny nowej kabiny dziennej klasy 8, wynoszącej 125 000 dolarów. Z kolei ogniwo paliwowe może być ponad dwa razy droższe niż akumulatorowo-elektryczne.
Potrzebujemy jakiegoś bodźca, aby przyspieszyć transformację w kierunku elektromobilności. Ostatecznie chodzi o to, aby całkowity koszt posiadania samochodu ciężarowego z silnikiem diesla był przynajmniej równy kosztom posiadania samochodu ciężarowego z napędem elektrycznym – powiedział prezes Volvo Trucks North America, Peter Voorhoeve.
Nikola będzie oferować opcję leasingu dla FCEV za pośrednictwem zewnętrznych partnerów finansowych lub bezpośredniego zakupu przez klientów. Samochód ciężarowy będzie wyposażony w konkurencyjne cenowo paliwo wodorowe, kompleksową gwarancję i opcjonalny pakiet serwisowy. Nikola przewiduje rozpoczęcie dostaw Tre FCEV w drugiej połowie 2023 roku.
Czytaj też: Ruszyła pierwsza w Polsce Akademia Wodorowa dla studentów
Znajdziesz nas w Google NewsNikola wycofuje pozew przeciwko Tesli. W tle liczne oszustwa finansowe