Poziom wody w Renie jest zbyt niski nawet dla pustych statków
Jak poinformowała niemiecka spółdzielnia żeglugowa, poziom wody w Renie jest tak niski, że niektóre statki nie mogą pływać nawet puste. Na szczęście długo oczekiwane deszcze zaczęły łagodzić wąskie gardła na jednej z głównych tras handlowych Niemiec.
Niski poziom wody w Renie
Tygodnie suszy w całej Europie zwiększyły problemy z łańcuchem dostaw, ponieważ statki musiały zmniejszyć swój ładunek, aby zapewnić sobie możliwość podróżowania wzdłuż wyczerpanych kanałów wodnych. Jak poinformowała niemiecka spółdzielnia żeglugowa, poziom wody w Renie jest tak niski, że niektóre statki nie mogą pływać nawet puste.
Puste statki w niektórych przypadkach nie mogą już pływać. Są ku temu powody techniczne i fizyczne: napęd jest na rufie, więc załadunek musi odbywać się w części dziobowej, aby statek mógł leżeć prosto w wodzie – powiedział Roberto Spranzi, dyrektor spółdzielni żeglugowej DTG, która obsługuje około 100 statków towarowych na Renie.
Jak przekazał rzecznik Federalnego Urzędu Dróg Wodnych i Żeglugi, spodziewane w najbliższych dniach opady deszczu mają podnieść poziom wody w Renie o 50-80 centymetrów w najbliższych dniach. Dodał jednak, że musiałby się on podnieść o 1-1,5 metra, aby osiągnąć poziom typowy dla tej pory roku.
Never seen the water levels this low #nijmegen #waal #rhine pic.twitter.com/LTHUr2808M
— Sander Hermsen (@sanderhermsen) August 10, 2022
Czytaj też: Susza w Chinach. Wstrzymano pracę niektórych fabryk, wprowadzono racjonowanie energii
Rosną koszty transportu
Poziom wody w punkcie referencyjnym Kaub WL-KAUB na zachód od Frankfurtu wynosił w piątek 35 centymetrów. Poziomy w przedziale 30-35 cm są dopuszczalne dla żeglugi, pod warunkiem, że ładunki zostaną zredukowane. Gigant chemiczny BASF powiedział, że jak dotąd uniknął cięć produkcyjnych w wyniku zakłóceń, a Thyssenkrupp, drugi co do wielkości producent stali w Europie, powiedział, że jego dostawy surowców są zabezpieczone.
Z kolei koncern energetyczny Shell poinformował w czwartek, że zmniejszył produkcję w niemieckiej rafinerii z powodu niskiego poziomu Renu. Również przedsiębiorstwo transportu rzecznego Contargo ogłosiło, że jego łodzie nie są w stanie bezpiecznie żeglować i w związku z tym rozważa zawieszenie żeglugi na Renie.
Ren to główny śródlądowy szlak transportowy w Europie, a w szczególności w Niemczech. Rzeką transportowane są różne towary, w tym produkty chemiczne, zboże i węgiel. Wcześniej, przez niski poziom wody w Renie, przewoźnicy musieli zmniejszać ciężar ładunków, przez co do przetransportowania takiej samej ilości towaru potrzeba było więcej barek. Przez takie działania rosły oczywiście koszty transportu. Całkowite zawieszenie żeglugi na Renie tylko pogorszy sytuację.
Koncentrujemy się na Odrze – na potrzebie jej ochrony i możliwościach rozwoju. Dzisiaj zaatakowały na prorządowe trolle zarzucając nam, że nie jesteśmy za rozwojem kanału Odra-Dunaj. I że płacą nam za to Niemcy. Spójrzcie na Loarę i Ren. Pobudka! pic.twitter.com/3j4USlzoB4
— Czas na Odrę! (@OdraRiver) August 15, 2022
Czytaj też: Niemcy rozważają zawieszenie żeglugi na Renie. Rzeka wysycha
Znajdziesz nas w Google NewsNiski poziom wody w Dunaju odsłonił wraki nazistowskich okrętów
3 Komentarze