MorskiTransport

Rosyjski eksport węgla skutecznie wstrzymany dzięki sankcjom

Według Bloomberga, eksport rosyjskiego węgla drogą morską został skutecznie wstrzymany przez zakaz Unii Europejskiej dla podmiotów w ramach bloku 27 państw, obsługujących transporty paliwa do dowolnego miejsca na świecie. Według osób zaznajomionych z sytuacją, które prosiły o niepodawanie nazwisk, Suek JSC, największy rosyjski producent węgla energetycznego, nie był w stanie wysyłać paliwa od połowy sierpnia. Rynki ubezpieczeń i reasekuracji są zdominowane przez firmy z UE, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii, co utrudnia rosyjskim armatorom znalezienie ubezpieczenia.

Rosyjski eksport węgla drogą morską skutecznie wstrzymany

Unijny zakaz importu rosyjskiego węgla i innych towarów do bloku rozpoczął się 10 sierpnia, po czteromiesięcznym okresie likwidacji, i według Bloomberga, skutecznie wstrzymał eksport rosyjskiego węgla. W wyjaśnieniu z początku tego miesiąca Komisja Europejska stwierdziła, że sankcje zabraniają również operatorom UE świadczenia usług – takich jak finansowanie i ubezpieczenie – dla wszystkich przesyłek takich produktów pochodzących z Rosji.

Podczas gdy rosyjscy górnicy zaczęli przekierowywać wolumen do Azji na długo przed wejściem w życie zakazu, armatorzy zazwyczaj reasekurują swoje ryzyko u większych dostawców, którzy nie mogą już pokryć takiego eksportu. Firmy analizują inne możliwości, ale ich wdrożenie będzie kosztowne i wymagać będzie czasu. To spowoduje, że ceny będą jeszcze wyższe – stwierdziło źródło.

Czytaj też: Niemieckie pociągi z węglem otrzymają pierwszeństwo na torach

Wzrost cen

Rosja jest jednym z trzech największych eksporterów węgla na świecie, kontrolując około 17 proc. globalnych dostaw. Przemysł węglowy stanowi jednak jedynie około 1% rosyjskiej gospodarki. Ponieważ Rosja przekierowała swój węgiel do Azji, w tym do Indii, eksporterzy tacy jak Australia zastąpili wolumeny w Europie. To napędza wzrost cen, które w ciągu ostatniego roku wzrosły już 10-krotnie.

Zakaz sprzedaży węgla może również doprowadzić do globalnego wzrostu cen innych źródeł energii, takich jak LNG, ponieważ wszystko jest połączone, a Europa zwiększa popyt – powiedział Dmitrij Smolin, analityk Sinara Investment Bank.

Sankcje UE obejmowały również niektóre rodzaje nawozów. Jednak, ponieważ UE pozwala na import określonych ilości rosyjskich nawozów, nie miało to większego wpływu na sytuację. Jednak nawet przed sierpniem trudniej było znaleźć statek lub ubezpieczyciela dla takich ładunków.

Czytaj też: Polscy przedsiębiorcy chcą, aby sankcje nałożone na Rosję były kontynuowane

Przez sankcje Aeroflot musi rozmontowywać samoloty na części

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button