MorskiTransport
Gorące newsy

Masowiec napędzany wiatrem wyrusza w pierwszy rejs!

Firma Cargill wyposażyła swój pięcioletni statek Pyxis Ocean w WindWings, czyli duże skrzydła żaglowe

Masowiec firmy Cargill, napędzany wiatrem, ruszył w swoją pierwszą podróż od czasu wyposażenia go w specjalne żagle, których celem jest zbadanie, jak wykorzystanie energii wiatru może zmniejszyć emisję gazów oraz zużycie energii w sektorze żeglugowym.

Masowiec napędzany wiatrem rusza w podróż

Przemysł morski generuje niemal 3% światowych emisji CO2. Nasila się więc presja inwestorów i grup ekologicznych, aby przyspieszyć proces dekarbonizacji w sektorze transportu morskiego. W tym celu branża wykorzystuje różne technologie, w tym napęd na amoniak i metanol, aby zrezygnować z bardziej zanieczyszczającego środowisko paliwa bunkrowego.

Czytaj też: Danaos zwiększa swój portfel o nowe kontenerowce na metanol

Rewolucją może jednak okazać się coś, co wykorzystywane jest w żegludze od wieków. Jak informuje Reuters, firma Cargill, jedna z największych firm zajmujących się czarterowaniem statków, bada bowiem możliwość wykorzystania wspomagania wiatrem. Wiatr był powszechnym środkiem napędu statków przed przejściem na silniki parowe i diesla, lecz obecnie jest głównie stosowany tylko w przypadku mniejszych jednostek.

Podejmujemy ryzyko. Nie ma gwarancji, że będzie to opłacalne. Jednak to od nas zależy, aby pokazać przemysłowi, co jest możliwe i mieć nadzieję, że przekonamy więcej osób do zaufania tej technologii – powiedział Reutersowi Jan Dieleman, prezes dywizji transportu morskiego w firmie Cargill.

Statek maksymalnie wykorzysta siłę wiatru

Firma wyposażyła swój pięcioletni statek Pyxis Ocean w WindWings, czyli duże skrzydła żaglowe o wysokości do 37,5 metra. Jak informuje Reuters, teraz masowiec napędzany wiatrem wyruszył w swój pierwszy testowy rejs. Dieleman dodał, że Cargill ma nadzieję odzyskać koszty dzięki oszczędnościom paliwa.

Nie spodziewamy się żadnych negatywnych niespodzianek. Jeśli testy wypadną dobrze, z pewnością będziemy rozwijać tę technologię. Pytanie brzmi trochę jak i kiedy – powiedział Jan Dieleman, odnosząc się do innych statków, które mogłyby wykorzystać żagle i które prawdopodobnie zostałyby zbudowane z myślą o wykorzystaniu tej technologii.

Czytaj też: Wpływ energooszczędnych urządzeń na redukcję emisji CO2 – społeczna odpowiedzialność i korzyści ekonomiczne

Statek Pyxis Ocean wypłynął z Singapuru i uda się do Brazylii. Podczas rejsu prawdopodobnie przetransportuje również ładunek zboża do Danii. Statek będzie następnie pływał po północnej części Atlantyku, aby maksymalnie wykorzystać siłę wiatru. Żagle WindWings zostały zbudowane przez norweską firmę Yara Marine Technologies.

Szwajcarski handlowiec zamawia masowce napędzane metanolem

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button