Zarządca infrastruktury kolejowej SNCF Reseau planuje podnieść ceny energii trakcyjnej. Francuskie stowarzyszenie Alliance 4F alarmuje, że ten ogromny wzrost kosztów poważnie zagrozi całej branży kolejowej i sektorowi logistycznemu.
SNCF Reseau podniesie ceny energii trakcyjnej
Francuski zarządca infrastruktury kolejowej SNCF Reseau będzie pobierać od nowego roku aż 473 euro i 51 centów za energię elektryczną z trakcji. To spora podwyżka ceny energii trakcyjnej, bowiem jeszcze rok temu firma pobierała tylko 56 euro za megawatogodzinę. Według Alliance 4F, największego francuskiego stowarzyszenia transportu kolejowego, ten prawie ośmioipółkrotny wzrost poważnie zagrozi kolejowemu transportowi towarowemu i całemu francuskiemu sektorowi logistycznemu.
Według doniesień francuskiej prasy, sektor ma dwa główne postulaty odnośnie rozwiązania tego problemu: limit cenowy na energię elektryczną w wysokości 180 euro za megawatogodzinę oraz korekta istniejącego systemu opłat. To ostatnie wiązałoby się ze zmianą sposobu przejmowania i opłacania przez państwo faktur transportowych, wystawianych przewoźnikom przez SNCF Reseau.
Jednym z zagrożeń podkreślanych przez Alliance 4F jest to, że wyższe ceny energii na kolei mogą również spowodować chaos w drogowym transporcie towarowym. Dzieje się tak dlatego, że sektor drogowy nie może przejąć wszystkich kolejowych przewozów towarowych, co mogłoby doprowadzić do zakłóceń w całym łańcuchu dostaw. Stowarzyszenie apeluje więc do francuskiego rządu o szybkie działanie.
Czytaj też: DB Cargo może podnieść ceny przewozów nawet o 45%
Problemy branży kolejowej
Alliance 4F nie jest jedynym podmiotem wzywającym do większej interwencji publicznej, aby pomóc kolejowym przewozom towarowym w radzeniu sobie ze stale rosnącymi cenami energii. Niedawno Wspólnota Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER) wezwała państwa członkowskie do interwencji w sprawie rosnących cen energii elektrycznej. CER przekazał, że obecna perspektywa budzi obawy o stabilność finansową wielu firm kolejowych.
Koleje powinny zostać uznane za usługę strategiczną, która powinna być traktowana priorytetowo w ramach dostaw przystępnej cenowo energii jako środek krótkoterminowy. Więcej towarów i pasażerów na kolei poprawi bilans energetyczny UE. Jest to ważne w obliczu obecnego kryzysu energetycznego i pomoże zmniejszyć zależność energetyczną UE od importowanych paliw kopalnych – przekonuje dyrektor wykonawczy CER, Alberto Mazzola.
Czytaj też: Niski wiek emerytalny we Francji generuje wysokie koszty
Znajdziesz nas w Google News
4 Komentarze