MorskiTransport

Szwajcarski handlowiec zamawia masowce napędzane metanolem

Statki mają zostać dostarczone odpowiednio pod koniec 2025 roku i w pierwszym kwartale 2026 roku

Szwajcarski handlowiec Cargill złożył w Japonii zamówienie na dwa masowce napędzane metanolem. Firma nawiązała współpracę z Mitsu & Co i zamówiła duet Kamsarmax w japońskiej stoczni Tsuinesihi Shipbuilding. Statki mają zostać dostarczone odpowiednio pod koniec 2025 roku i w pierwszym kwartale 2026 roku.

Cargill kupuje masowce napędzane metanolem

Zamówienie Cargill na dwa masowce napędzane metanolem nieco się zmniejszyło w stosunku do początkowych planów zakupu aż sześciu statków, głównie ze względu na harmonogramy stoczni i ceny. Metanol jako paliwo alternatywne ma wiele zalet, w tym fakt, że jest stosunkowo bezpieczny w bunkrowaniu oraz posiada atrakcyjną cenę. Ponadto jest biodegradowalny, co jest kolejną zaletą w przypadku ewentualnych wycieków paliwa.

Wierzę, że żegluga będzie musiała przejść na paliwa o zerowej emisji, aby osiągnąć cele dekarbonizacji. Metanol oferuje jedną z takich ścieżek. Jest to najbardziej zaawansowana technologicznie opcja zeroemisyjna i chcieliśmy zrobić coś teraz, aby popchnąć branżę do przodu – powiedział Jan Dieleman, prezes Cargill Ocean Transportation.

Rok 2022 był znakomity dla metanolu jako paliwa i zamówiono aż 35 statków napędzanych metanolem. Z całkowitej liczby statków napędzanych metanolem, w portfelu zamówień dominuje sektor żeglugi kontenerowej z 47 zamówionymi statkami. Prawie połowa z nich została zamówiona przez największego w branży armatora Maersk, który niedawno ogłosił rozpoczęcie budowy zasilanego metanolem kontenerowca o pojemności 16 000 TEU. Sektor żeglugi masowej był mniej aktywny, jeśli chodzi o przyjęcie paliw alternatywnych, przy czym podjęto pierwsze kroki w celu przyjęcia LNG jako paliwa morskiego.

Czytaj też: Danaos zamawia cztery kolejne kontenerowce napędzane metanolem

Napęd wiatrowy

Oprócz paliw alternatywnych, Cargill przygląda się również projektom dotyczącym alternatywnych napędów. W tym celu Cargill i BAR Technologies rozpoczęły strategiczny projekt z Deltamarin, w celu wprowadzenia do powszechnego użytku technologii napędu wiatrowego w żegludze komercyjnej. W ramach projektu WindWings firmy BAR Technologies, duże, masywne żagle skrzydłowe o wysokości do 45 metrów zostaną zamontowane na pokładzie statków do przewozu ładunków masowych, aby wykorzystać energię wiatru i zmniejszyć emisję CO2 nawet o 30 procent.

W pierwszej połowie 2023 roku dwa WindWingi mają zostać zainstalowane na należącym do MC Shipping statku Pyxis Ocean. Dodatkowe cztery jednostki zostaną zainstalowane na Berge Olympus należącym do Berge Bulk. Cargill, który czarteruje Pyxis Ocean, będzie pierwszym operatorem, który przetestuje WindWings w praktyce.

Czytaj też: Czy paliwo w Polsce jest tanie? Jak to ma się do zarobków? [WYKRES]

Maersk zamawia duże kontenerowce na zielony metanol

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button