Największe huby logistyczne na świecie. Stawkę dominuje Azja
Od lat transport kontenerowy ma coraz większe znaczenie w międzynarodowym wolumenie ładunków. Dynamiczny rozwój e-commerce sprzyja rozwojowi portów logistycznych. Największy hub na świecie znajduje się obecnie w Szanghaju.
Największy hub na świecie zlokalizowany jest w Szanghaju
Aktualnie w branży dominują huby znajdujące się w Azji. Rywalizacja pomiędzy największymi portami dotyczy przede wszystkim Szanghaju (18,1 mln TEU w 2005 roku wobec 47 mln TEU w 2021 roku) i Singapuru (23,2 mln TEU w 2005 roku wobec 37,5 mln TEU w 2021 roku).
Zobacz także: Petersburg nowym hubem w transporcie kolejowym z Chin
Jeszcze w 2005 roku w gronie dziesięciu największych na świecie hubów żeglugowych znajdowały się porty europejskie i jeden amerykański. Obecnie wśród najbardziej znaczących obiektów pozostał Rotterdam (15,3 mln TEU w 2021 roku), a rynek został zdominowany przez zyskujące na znaczeniu porty chińskie. Jednak oprócz chińskich hubów, duże znaczenie ma również port Busan w Korei Południowej 22,7 mln TEU w 2021 roku). W ciągu ostatnich kilku lat nowe huby pojawiły się również m.in. w Malezji, Tajlandii czy na Tajwanie.
Zobacz także: Nowy Jedwabny Szlak szansą dla polskiej gospodarki
Dlaczego Azja zdominowała rynek?
Jak widać na podstawie danych opracowanych przez Hongkong Marine Department, rynek zdecydowanie zdominowany jest przez Chiny. W ciągu ostatniej dekady na inwestycje w rozbudowę infrastruktury logistycznej przeznaczono ogromne sumy.
Jednak eksperci twierdzą, że imponujące wyniki Azji, które zostały przedstawione w poniższej tabeli, nie wynikają z innowacyjnych rozwiązań czy większej konkurencyjności. Chodzi przede wszystkim o tendencje rynkowe. Rozwój infrastruktury portowej odzwierciedla po prostu wzrost przepływów handlowych, a tym samym gwałtowny wzrost udziału e-commerce w ostatnich latach.
Powyższe zestawienie pokazuje również przyczyny zerwania łańcuchów dostaw w marcu 2020 roku. Wszystkie kluczowe porty znajdują się w Azji, gdzie ogłoszono izolację, co sparaliżowało rynek logistyczny, czego skutki odczuwalne są do dziś.
Ogromne znaczenie Chin w globalnej branży logistycznej może wiązać się również z zagrożeniem dla rynku. Przez kilka ostatnich tygodni Szanghaj był blokowany ze względu na wzrost liczby zakażeń w Chinach i lockdown. To przyczyniło się do historycznych zatorów (Więcej: Dramatyczna sytuacja w porcie w Szanghaju! Historyczne zatory).
Znajdziesz nas w Google NewsNajwiększy terminal intermodalny w Europie powstaje na Węgrzech
2 Komentarze