Amazon od lat nie tylko czarteruje prywatne statki transportowe, leasinguje samoloty, ale również produkuje swoje własne kontenery. Wszystko po to, aby zabezpieczyć się na czas kryzysu w łańcuchach dostaw, który nastąpił w 2020 roku.
Amazon staje się niezależny od pośredników
Podczas gdy wielu detalistów liczy straty w szczycie sezonu, Amazon wydaje się świetnie przygotowany na obecny kryzys. Pomimo że posunięcia i strategia firmy są bardzo kosztowne, przynoszą doskonałe rezultaty biznesowe. Obecnie w Los Angeles prawie 80 statków czeka nawet 45 dni na rozładowanie. Dla porównania statek Amazona czeka tylko dwa dni. Dzięki czarterowi prywatnych statków towarowych Amazon kontroluje, gdzie dokładnie trafiają łodzie, może także unikać najbardziej zatłoczonych miejsc. Celem Amazona jest kontrolowanie każdego etapu procesu wysyłki. Poprzez wydatki rzędu 61 mld dolarów na wysyłkę (rok wcześniej było to 38 mld), aktualnie wysyła samodzielnie 72% przesyłek, sukcesywnie minimalizując udział pośredników.
Zobacz także: Kolejna afera w Amazonie. Pracownicy byli zwalniani przez błąd systemu
Amazon produkuje kontenery na szeroką skalę?
Amazon przejmuje kontrolę na pierwszym etapie podróży żeglugowej, produkując własne 53-stopowe kontenery towarowe w Chinach. Obecnie na kontenery trzeba czekać nawet kilka miesięcy, a ceny wzrosły z poziomu 2000 dolarów przed pandemią do 20 000 dolarów obecnie. Według szacunków w ciągu ostatnich lat Amazon wyprodukował kontenery w liczbie od 5000 do 10 000. Poprzez produkcję własnych pojemników staje się niezależny od sytuacji w portach. Zamysł tworzenia własnych kontenerów pojawił się w firmie prawdopodobnie w 2015 roku, gdy Amazon zarejestrował się w agencji Federalnej Komisji Morskiej. Następnie w 2017 roku zaczął cicho działać jako globalny spedytor za pośrednictwem chińskiej spółki zależnej, pomagając w transporcie towarów przez ocean chińskim sprzedawcom, którzy płacą za udział w programie Fulfilled by Amazon. Działania podjęte przed laty przygotowały więc giganta e-commerce na kryzys, który nadszedł wraz z rokiem 2020.
Co więcej, w przypadku towarów o najwyższej marży Amazon postawił na loty długodystansowe, wynajmując co najmniej dziesięć samolotów, które mogą znacznie szybciej przewozić mniejsze ilości ładunków bezpośrednio z Chin do USA. Działania korporacji zmierzają do całkowitego opanowania rynku. Amazon umacnia swoją pozycję nie tylko na lądzie, ale również w powietrzu i na wodzie. Pozwala mu to przetrwać kryzys i ugruntować swoją pozycję jako lidera branży.
Zobacz także: Amazon planuje wprowadzić międzykontynentalny transport lotniczy
Znajdziesz nas w Google News
4 Komentarze