Transport

Branżometr Inelo i PITD. Transport w 2022 roku w cieniu inflacji

Polski Instytut Transportu Drogowego przeprowadził badanie wraz z Grupą Inelo dotyczące sytuacji firm transportowych w obecnych warunkach gospodarczych. Raport ,,Branżometr Inelo. Inflacja – czas wyzwań dla branży TSL” pokazuje, że transport w 2022 roku polegał różnym zmiennym. Jak wygląda polski transport z perspektywy ubiegłego roku i jak kształtował się popyt na usługi przewozowe? Czy w długofalowym ujęciu branża TSL poradziła sobie z wyzwaniami? 

Transport w 2022 roku – trudności

Niemal każda z zapytanych przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz Grupę Inelo – firm transportowych odnotowała w ostatnim roku wzrost kosztów prowadzenia działalności (98 proc.). Co istotne, wśród badanych przedstawicieli transportu, aż 6 na 10 musiało się zmierzyć ze wzrostem na poziomie od 26 do nawet 50 proc. Bez wątpienia jednym z powodów jest wysoka inflacja. Zaobserwowano także zwiększające się opóźnienia w płatnościach za świadczone przez firmy transportowe usługi. 

Zobacz także: Dlaczego ceny warzyw w sklepach są obecnie aż tak wysokie? To nie tylko inflacja

Raport stanowi analizę kondycji sektora transportowego w Polsce. W toku badania przeprowadzonego przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz z Grupę Inelo zebrano dane na temat bieżącej sytuacji firm oraz przedstawiono, jak zareagowały one na wzrost kosztów działania, a także jak odbiło się to na kontraktach krótko i długoterminowych.

Branżometr zdiagnozował najważniejsze wyzwania. Jakie?

Na niedobór kierowców zawodowych wskazywało aż 7 na 10 przedstawicieli firm. Średnia wieku personelu pozostaje nadal wysoka. Wyzwaniem było także szukanie efektywnych oszczędności, renegocjacja kontraktów, czy podnoszenie stawek. Firmy starały się jednak utrzymać kierowców i wielkość floty, aby zachować aktualne zdolności przewozowe na przyszłość. Odnotowano także wyraźne zmniejszenie zapytań od klientów na transport w 3 kwartale 2022 roku, które zniwelowało wzrosty z początku 2022 roku.

Systemy 4Trans i GBox posiadają obszerną bazę pojazdów i kierowców. Dzięki niej określono w Branżometrze dokładne liczby wjazdów i czasy pobytu w poszczególnych krajach. Przedstawiono dokładny wykaz przejechanych kilometrów przez każdy zarejestrowany w systemie pojazd, w kwartałach I-III 2022 roku.

Zobacz także: MSC: Jesteśmy gotowi na paliwa alternatywne dla statków

Kursy giełdowe ukazują trendy rynkowe, a eksperci i praktycy radzą

Dzięki wykorzystaniu narzędzia Metrix, analizującego rynek SPOT-owy transportu drogowego na giełdzie Trans.eu zestawiono ze sobą notowania popytu i podaży na najpopularniejszych relacjach, wykonywanych przez polskich przewoźników. Relacje: Polska – Niemcy, Polska – Niderlandy, Polska – Francja, Polska – Włochy, a także Polska – Wielka Brytania są papierkiem lakmusowym dla całego transportu międzynarodowego.

Branżometr, to także szereg opinii ekspertów i praktyków branży TSL, na co dzień zarządzających przedsiębiorstwami W ramach raportu przeprowadzono wywiady z przedstawicielami 10 firm transportowo – logistycznych, a także poproszono ekspertów o ocenę wyników badań.

LINK do raportu

Siemens Mobility otworzy centrum produkcji taboru kolejowego

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button