Największy terminal intermodalny w Europie powstaje na Węgrzech
![](https://obserwatorlogistyczny.pl/wp-content/uploads/2021/12/D9PCDufy70q417f2yd9oOB4wiuEhTnGdLoEoGONb-1-780x470.jpeg)
East-West Gate (EWG), to największy terminal intermodalny w Europie o powierzchni 125 ha, który powstaje w Fényeslitke na granicy węgiersko-ukraińskiej. Tym samym jest to inwestycja powiązana z Nowym Jedwabnym Szlakiem, która połączy Europę Centralną z Azją. Co więcej, terminal jest najnowocześniejszym tego typu obiektem w Europie, ponieważ zastosowano w nim technologie, które nigdy wcześniej nie były stosowane w terminalu lądowym.
Największy terminal intermodalny East-West Gate (EWG) powstanie za kilka tygodni
Budowa terminala intermodalnego East-West Gate (EWG) w Fényeslitke zakończy się już za kilka tygodni. Do końca bieżącego roku, projekt wejdzie w ostatnią fazę. Wówczas powstanie 10 kilometrów torów kolejowych, ponad 200 tys. m2 nawierzchni betonowej oraz budynek biurowy i magazyn. Pierwsze pociągi zawitają do terminala już w drugim kwartale 2022 roku.
![](https://obserwatorlogistyczny.pl/wp-content/uploads/2021/12/7be163b7ff527999fe2d4ccbaede24d5.jpeg)
Zobacz również: Transport z Chin: W 2021 roku koleją przewieziono niemal milion TEU!
Terminal będzie wykorzystywał trzy specjalne suwnice, które zostały wyprodukowane w Polsce. Ich wyjątkowość dopełnia fakt, że będą zdalnie sterowane za pomocą sieci 5G, a udźwig każdej z nich wynosi aż 45 ton. Co więcej, jedna z suwnic, która obecnie jest montowana przez austriacką firmę Künz jest największa w Europie. Dźwignica ta ma aż 41 metrów szerokości i 28 metrów wysokości.
Do terminalu w Fényeslitke suwnice dowieziono za pomocą 40 ciężarówek, których największa miała 32 metry. Same suwnice będą w stanie obsługiwać pociągi o łącznej długości 740 metrów.
Zobacz również: Pod Bałtykiem powstanie najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie
EWG, czyli największy terminal intermodalny w Europie już niedługo obsłuży pierwsze pociągi
Jak informuje Kurier Kolejowy, „na terminalu pojawi się pięć torów szerokich oraz pięć torów o europejskim rozstawie”. Co istotne, obecnie pociągi z Azji są przeładowane z wagonów szerokotorowych na normalnotorowe na terminalach w Brześciu i Małaszewiczach.
Niestety przez wzgląd na napiętą sytuację między Polską a Białorusią — na obydwu przejściach dochodzi do licznych zatorów. Z tego powodu terminal EWG jest bardzo potrzebny, ponieważ z roku na rok zwiększa się liczba kontenerów przewożonych z Azji do Europy i w odwrotnym kierunku.
Zobacz również: Ukraina zablokowała transport kolejowy z Chin! Kijów stawia żądania
Inwestycja ta stanie się zatem bardzo istotna, ponieważ jej wydajność to 1 mln TEU rocznie. Całość inwestycji będzie kosztowała 61 mln euro, z czego rząd w Budapeszcie przekaże 8,2 mln euro. Środki zostaną wydane m.in. na rozwój miejsc pracy i rozwój infrastruktury lokalnej.
Znajdziesz nas w Google News
6 Komentarze