DrogowyTransport

Prace nad Krajowym Systemem Zarządzania Ruchem Drogowym wchodzą w decydującą fazę

Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym ma na celu zbieranie oraz dostarczanie informacji o sytuacji drogowej. Obecnie trwają prace nad budową kluczowej części systemu. Projekt jest integralną częścią inteligentnych systemów transportowych (ITS) wdrażanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad

KSZRD – ruszyła budowa najważniejszej części systemu 

Celem GDDKiA jest wdrożenie rozwiązania technologicznego, które będzie stanowiło zbiór powiązanych ze sobą projektów i działań. System teleinformatyczny ma stać się użytecznym narzędziem dla polskich kierowców.

Wchodząca w skład systemu centralnego infrastruktura sprzętowa zostanie zlokalizowana w budynku Krajowego Centrum Zarządzania Ruchem (KCZR) oraz w pomieszczeniach regionalnych Centr Zarządzania Ruchem (CZR).

System centralny powstaje na zamówienie GDDKiA. W skład systemu informatycznego wchodzą oprogramowanie oraz infrastruktura sieciowa, której elementy (serwery, urządzenia aktywne sieci) mają zostać zainstalowane w centrach przetwarzania danych (CPD). System ma pozwolić na efektywne sterowanie ruchem drogowym. Etapy zbierania i gromadzenia danych, przekazywania ich do systemu centralnego oraz późniejszego przetwarzania i udostępnienia, zostały przedstawione na schemacie.

Zobacz także: 30 km/h w mieście i 100 km/h na autostradzie – plan UE na ograniczenie importu rosyjskiej ropy

GDDKiA

Zobacz także: Nowa Zelandia obniża ceny biletów transportu publicznego o połowę. Rząd walczy z drożyzną

Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym usprawni transport w Polsce

Korzyści płynące z wdrożenia systemu mają być widoczne na każdym etapie planowania podróży po Polsce. W systemie pre-trip (przed podróżą) kierowcy będą mogli skorzystać z informacji na bieżąco publikowanych na oficjalnej stronie internetowej, umożliwiony ma być również dostęp do Krajowej Infolinii Drogowej (KID). Informacje będą dotyczyć natężenia ruchu, warunków pogodowych czy czasu oczekiwania na przejściu granicznym. W systemie on-trip (podczas podróży) kierowcy będą mogli sugerować się znakami o zmiennej treści, komunikatami radiowymi oraz informacjami dostępnymi w dedykowanej aplikacji mobilnej.

KSZRD ma przyczynić się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach. Projekt jest współfinansowany, w kwocie ponad 123 mln euro, ze środków europejskich w ramach instrumentu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Nadzór nad projektem sprawuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. 

Branża transportowa w obliczu wojny: co czwarta firma obawia się utraty kontraktów

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button