DrogowyTransport
Gorące newsy

30 km/h w mieście i 100 km/h na autostradzie – plan UE na ograniczenie importu rosyjskiej ropy

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu wraz z kilkoma przedstawicielami z branży transportu po raz kolejny podniosła problem bezpiecznego poruszania się po drogach krajowych i autostradach w UE. Planowane nowe limity na drogach wymuszą na kierowcach wolniejszą jazdę. 

Nowe limity na drogach mają zmniejszyć import rosyjskiej ropy

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu uważa, że wolniejsza jazda przyczyni się do mniejszego zużycia rosyjskiej ropy w Unii Europejskiej. Jako rozwiązanie zaproponowano ograniczenie prędkości w państwach członkowskich UE do 100 km/h na autostradach (80 km/h dla ciężarówek), do 80 km/h na drogach poza miastami i do 30 km/h w strefach zamieszkania.

Zdaniem grupy lobbującej zmniejszenie prędkości przyczyni się również do poprawy bezpieczeństwa i mniejszej liczby wypadków śmiertelnych na drogach. Jako przykład organizacja podaje Holandię. Dwa lata temu ograniczono tam maksymalną dopuszczalną prędkość na autostradach do 100 km/h w godzinach 6.00-19.00 (w pozostałym czasie maksymalna dopuszczalna prędkość to 130 km/h). Nowe ograniczenia wprowadzono również w Brukseli i Paryżu. Na terenach aglomeracyjnych wprowadzono ograniczenie do 30 km/h, co miało zredukować hałas, emisję spalin oraz liczbę wypadków.

Zobacz także: Toyota opracowała zbiorniki magazynujące wodór dla dużych pojazdów. Przełom w branży?

Unifikacja przepisów drogowych na terenie UE coraz bliżej?

Rada podaje również, że samochód poruszający się z prędkością 100 km/h jest o 25% bardziej wydajny niż pojazd jadący 130 km/h. Powołano się również na badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii. Brytyjskie testy drogowe wykazały, że przy limitach 20 mph i 30 mph niższy limit prędkości wpływa na redukcję emisji CO2 oraz zmniejsza o jedną czwartą zużycie paliwa.

Antonio Avenoso od lat jest zwolennikiem ujednolicenia przepisów dot. prędkości w poszczególnych państwach UE. Obecnie w niektórych państwach istnieje wymóg ograniczenia prędkości do 120 km/h, w innych do 130 km/h. Wyjątkiem są również niemieckie autostrady, gdzie na poszczególnych odcinkach teoretycznie nie istnieją ograniczenia dotyczące prędkości.

Zobacz także: Polska branża drogowa w dobrej kondycji. Duża podaż nowych kontraktów

Inicjatywa ETSC jest zbieżna z planami Parlamentu Europejskiego, który postawił sobie za cel zerową liczbę ofiar śmiertelnych na drogach UE do 2050 roku.

Grupa Waberer’s z dobrymi wynikami finansowymi. Zmiana modelu biznesowego wyszła na dobre?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button