Info z rynkuKolejowyTransport

40-hektarowa farma fotowoltaiczna zasili pociągi w Niemczech

Niemiecki operator Deutsche Bahn planuje wykorzystać OZE.

Czy niemiecki operator kolejowy Deutsche Bahn może zmienić oblicze energetyki w swoim kraju? Po raz pierwszy w historii wprowadzono energię słoneczną bezpośrednio do niemieckiej sieci trakcyjnej dzięki nowo wybudowanej farmie fotowoltaicznej. Jakie korzyści niesie ze sobą to innowacyjne rozwiązanie?

Pierwsza w historii farma fotowoltaiczna zasilająca niemiecką sieć trakcyjną

Jak informuje serwis Rail Target, Deutsche Bahn, niemiecki operator kolejowy, po raz pierwszy wprowadził do swojej sieci trakcyjnej prąd z nowo wybudowanej farmy fotowoltaicznej o mocy 41 MWp. Rozwiązanie zainstalowano we współpracy z Enerparc w Wasbek,  (powiat SchleswigHolstein). Energia słoneczna wytwarzana przez 40-hektarową instalację wprowadzana jest bezpośrednio do sieci prądu trakcyjnego o częstotliwości 16,7 Hz. Proces ten odbywa się za pomocą stacji konwertera Deutsche Bahn w Neumünster.

Czytaj również: Grupa ORLEN przeznaczy na zielone inwestycje aż 120 mld zł!

Farma fotowoltaiczna w Wasbek ma wygenerować około 38 GWh energii rocznie. Ta ilość wystarczy na zaspokojenie jednodniowego zapotrzebowania na energię elektryczną całej niemieckiej sieci trakcyjnej. Dzięki uruchomieniu instalacji słonecznej rocznie uda się uniknąć emisji nawet 18 000 ton dwutlenku węgla. Projekt w Wasbek wyróżnia się innowacyjnym podejściem do podłączenia do sieci trakcyjnej. Dyrektor generalny Enerparc, Christoph Koeppen, podkreśla, że możliwe było to dzięki opracowaniu odpowiedniego rozwiązania po raz pierwszy.

Deutsche Bahn dąży do 100% odnawialnych źródeł energii do 2038 roku

Deutsche Bahn obsługuje własną sieć trakcyjną w Niemczech i już teraz pokrywa ponad 65% swojego zapotrzebowania na energię, czyli łącznie 10 TWh rocznie, z odnawialnych źródeł energii. Firma planuje osiągnięcie 100% do 2038 roku. Od 2018 roku pociągi dalekobieżne korzystają w 100% z energii zielonej. Nie można także zapomnieć, że państwowy operator kolejowy zamierza zasilać swoje zakłady, biurowce i dworce kolejowe w Niemczech wyłącznie zieloną energią do 2025 roku.

Nowa instalacja słoneczna w Schleswig-Holstein zajmuje powierzchnię 400 000 metrów kwadratowych, co odpowiada około 70 boiskom piłkarskim. Wyprodukowana energia wprowadzana jest do sieci prądu trakcyjnego o częstotliwości 16,7 Hz za pośrednictwem stacji konwertera w Neumünster. Miasto to znajduje się około 20 kilometrów na północ od Hamburga. Panele mają wygenerować około 38 GWh energii rocznie, co pozwoli zaoszczędzić 18 000 ton CO2 każdego roku.

Zielona energia w niemieckiej sieci trakcyjnej już na poziomie 65%

Po uruchomieniu elektrowni słonecznej udział zielonej energii w niemieckiej sieci trakcyjnej wzrósł do 65%. Tymczasem udział zielonej energii w ogólnym miksie energetycznym kraju wynosi nadal „tylko” 46%. Pociągi dalekobieżne już korzystają w 100% z energii zielonej. Do 2038 roku Deutsche Bahn pragnie pokryć całe zapotrzebowanie na prąd trakcyjny z odnawialnych źródeł energii. Roczne zapotrzebowanie wynosi około 10 TWh.

Jak wskazał Berthold Huber, członek zarządu ds. Infrastruktury w Deutsche Bahn:

Po raz pierwszy wprowadzamy energię słoneczną bezpośrednio do sieci trakcyjnej w ramach projektu pilotażowego. W ten sposób konsekwentnie kontynuujemy naszą drogę zwiększania udziału zielonej energii w miksie energetycznym naszej sieci trakcyjnej.

Czytaj również: Budowa elektrowni atomowej w Polsce daje mnóstwo możliwości

W ostatnich latach Enerparc z sukcesem podłączyło do sieci globalnej ponad 600 elektrowni słonecznych o łącznej mocy ponad 4 100 megawatów. Z tej mocy 3 000 megawatów generowane jest przez własne elektrownie słoneczne firmy. Do 2030 roku firma planuje rozwój łącznie 10 GW instalacji fotowoltaicznych dla własnego portfela oraz kolejnych 10 GW dla portfeli innych podmiotów.

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button