KolejowyTransport

Nacjonalizacja rosyjskiego taboru na Ukrainie może objąć 15 tys. wagonów

Ukraiński operator kolejowy Ukrzaliznycia (Ukraińskie Koleje) zadecydował o upaństwowieniu wagonów należących do rosyjskich podmiotów. Nacjonalizacja rosyjskiego taboru kolejowego może objąć nawet 250 podmiotów i ponad 15 tys. wagonów. Wywłaszczone rosyjskie wagony posłużą do wsparcia ukraińskiej gospodarki i transportu wojskowego.

Nacjonalizacja rosyjskiego taboru kolejowego na Ukrainie

Ukraiński operator kolejowy Ukrzaliznycia poinformował o wszczęciu procedury upaństwowienia wagonów kolejowych należących do rosyjskich podmiotów. Według Ołeksandra Kamyszyna, prezesa zarządu Ukraińskich Kolei, nowym prawem zostanie objętych około 15 tys. wagonów oraz prawie 250 podmiotów. Nacjonalizacja rosyjskiego taboru może objąć łącznie 587 wagonów towarowych, 10 956 „węglarek”, 158 platform, 2 057 cystern i 1 318 innych. Pozwoli to znacznie zwiększyć ukraiński tabor kolejowy, co obecnie jest niezbędne dla utrzymania stabilnych dostaw towarów z Europy.

Zobacz również: Bunt białoruskich kolejarzy. Blokują tranzyt broni z Rosji na Ukrainę

Ołeksandr Kamyszyn przyznał:

Teraz rosyjski tabor będzie pracował dla ukraińskiej gospodarki. Przyda nam się on, gdy będziemy tworzyć nowe trasy logistyczne do Unii Europejskiej, co pomoże wznowić pracę dostaw cargo.

Procedura jednak potrwa

Według zapowiedzi, wagony zostaną odebrane rosyjskim podmiotom bez możliwości ubiegania się przez nie o odszkodowanie. Obecnie trwa opracowywanie dokładnej listy właścicieli taboru i szykowanie dla nich odpowiednich dokumentów. Sam proces jest jednak żmudny i długotrwały.

Zobacz również: Wojna i sankcje cofną rosyjską gospodarkę do poziomu sprzed upadku ZSRR

Potwierdził to szef Ukraińskich Kolei:

Ustalenie, który z właścicieli taboru kolejowego ma udziały Federacji Rosyjskiej w ich kapitale, nie jest łatwym zadaniem. Ale jest czas i mamy trochę pomysłów.

Zobacz również: Koleje Białoruskie zaatakowane przez hakerów z grupy Anonymous!

Kamyszyn wymienił również firmy, które są własnością Federacji Rosyjskiej, a tym samym jako pierwsze mogą zostać wywłaszczone. Wśród nich są VEB-Leasing, VTB-Leasing, Gazpromtrans, GTLC i Sberbank Leasing. Na te firmy przypada obecnie ponad 3000 sztuk taboru kolejowego na Ukrainie.

Kolejna sankcja ukraińska na rosyjski majątek

Nacjonalizacja rosyjskiego taboru kolejowego to kolejna z serii ukraińskich sankcji uderzających w rosyjskie majątki i własności na Ukrainie. 10 marca Wołodymyr Zełenski zatwierdził ustawę o przymusowym zajęciu mienia Federacji Rosyjskiej i jej obywateli. Decyzję o konfiskacie rosyjskiego mienia będzie podejmować Rada Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony na wniosek Gabinetu Ministrów. Ustawa ta była poprzedzona wprowadzeniem przepisów dających uprawnienia do zajęcia rosyjskich udziałów i kapitału ulokowanego na Ukrainie bez możliwości ubiegania się o odszkodowanie.

Węzły kolejowe pomiędzy Ukrainą a Rosją całkowicie zniszczone

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button