MorskiTransport

Zarząd Kanału Sueskiego przedstawił nowe działania antykorupcyjne

Jak podaje Standard Club, władze Kanału Sueskiego (SCA) przedstawiły nowe działania antykorupcyjne, mające na celu poprawę reputacji Egiptu w zakresie walki z łapówkarstwem.

Kanał Sueski przedstawia nowe działania antykorupcyjne

SCA wysłał pismo do dyrektor ds. polityki Międzynarodowej Izby Żeglugi (ICS) Georgii Spencer-Rowland, w którym stwierdza, że zgodnie z krajową strategią antykorupcyjną Egiptu, wszystkie firmy żeglugowe przepływające przez kanał powinny odmówić wręczania jakichkolwiek gratyfikacji. To samo pismo zostało wysłane do lokalnych agencji żeglugowych. SCA poinformowało, że w celu uniknięcia przekupstwa zaczęło stosować nowe działania antykorupcyjne, w tym transakcje cyfrowe i twierdzi, że prowadzi dochodzenie w sprawie zgłoszonych przypadków korupcji.

W zeszłym miesiącu Morska Sieć Antykorupcyjna (MACN) opublikowała wyniki 10 lat zbierania danych na temat łapówkarstwa w handlu morskim. Kanał Sueski wypadł najgorzej w globalnej tabeli korupcji z liczbą 1795 zgłoszonych incydentów od 2014 roku. Porty egipskie trzykrotnie znalazły się w pierwszej dziesiątce najgorszych miejsc pod względem łącznej liczby incydentów w tym samym okresie, w tym Aleksandria (1001 incydentów) i Port Said (577 incydentów).

MACN działa skutecznie w różnych segmentach branży poprzez szeroki zakres wspólnych działań w jurysdykcjach wysokiego ryzyka, umożliwiając członkom dzielenie się spostrzeżeniami dotyczącymi wdrażania programów antykorupcyjnych na poziomie specyficznym dla danej branży. Do tej pory w systemie raportowania zgłoszono blisko 50 000 incydentów w ponad 1000 portów w 149 krajach.

Czytaj też: Władze Kanału Sueskiego podniosą opłaty nawet o 10%

Dane pokazują skalę globalnego problemu

We wszystkich portach świata łapówki dotyczą najczęściej papierosów, alkoholu i gotówki. Choć podobno w składanie żądań korupcyjnych zaangażowanych jest wiele podmiotów, konsekwencja odrzucenia takich żądań jest podobna we wszystkich portach świata – opóźnienie statku, co pociąga za sobą negatywne skutki.

Koszt żądań korupcyjnych i konsekwencje ich odrzucenia mają ogromne konsekwencje dla przemysłu i handlu. W czasach, gdy łańcuchy dostaw i gospodarki znajdują się pod coraz większą presją, korupcja ma realny wpływ na handel i środki do życia – na lądzie i na morzu – powiedziała dyrektor generalna MACN, Cecilia Müller Torbrand.

MACN zauważyło, że podczas pandemii Covid – 19 liczba incydentów spadła, najprawdopodobniej z powodu zmniejszonej interakcji z władzami portowymi i zwiększonego stosowania elektronicznych systemów odprawy statków.

Pomimo wzrostu świadomości na temat systemu raportowania MACN na całym świecie, obserwujemy niewielki spadek liczby zgłoszeń. Możemy ostrożnie wyciągnąć wniosek, że niektóre z działań łagodzących, podjętych w celu zmniejszenia ryzyka zdrowotnego, mają również pozytywny wpływ poprzez ograniczenie interakcji międzyludzkich, zwykle związanych z żądaniami korupcyjnymi. Mamy nadzieję, że ta tendencja utrzyma się po pandemii – mówi Müller Torbrand.

Czytaj też: Zablokowanie Kanału Sueskiego, a branża reasekuracyjna

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button