E-commerceMorskiTransport

Władze Kanału Sueskiego podniosą opłaty nawet o 10%

Od 1 marca władze Kanału Sueskiego podniosą opłaty za tranzyt przez tę kluczową drogę wodną o 5%-10%. W 2021 mimo incydentu związanego ze statkiem Ever Given, Kanał odnotował rekordowe wpływy.

Władze Kanału Sueskiego podniosą opłaty

Władze Kanału Sueskiego przekazały, że podwyżka została wprowadzona „w związku ze znacznym wzrostem światowego handlu, poprawą ekonomiki statków, rozwojem szlaku wodnego Kanału Sueskiego oraz poprawą jakości usług tranzytowych”. Dla tankowców przewożących ropę naftową i produkty rafinowane przewidziano 5% podwyżkę normalnych opłat tranzytowych, natomiast dla gazowców LNG – 7%. Mniejsze zbiornikowce LPG i chemikaliowce otrzymają 10% podwyżki.

SCA stara się również obecnie rozbudować część Kanału Sueskiego, co ma zostać zakończone do 2023 roku. Plany obejmują rozszerzenie drugiego kanału oraz powiększenie istniejącego odcinka w pobliżu Great Bitter Lake, gdzie w marcu ubiegłego roku kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie i zablokował drogę wodną na prawie tydzień.

Jak wskazują władze Kanału Sueskiego, dzięki rozszerzeniu drugiego pasa przesmyku, przepustowość wzrosłaby aż o sześć statków. Samo miejsce, w którym utknął pechowy Ever Given zostanie poszerzone o 40 metrów na wschód. Dodatkowo będzie ono głębokie na około 22 metrów, czyli dwa metry więcej niż podczas feralnego przestoju. Co więcej, jak wskazały egipskie władze, modernizacja sprawi, że nawigacja statków na tej trasie poprawi się nawet o około 28%.

Czytaj też: Czy Północna Droga Morska stanie się konkurencją dla Kanału Sueskiego?

Władze Kanału Sueskiego poinformowały o  rekordowych wpływach

W 2021 mimo incydentu związanego ze statkiem Ever Given, Kanał odnotował rekordowe wpływy. Wszystko dlatego, że zeszłoroczne przychody wzrosły maksymalnie w wyniku wzrostu popularyzacji e-commerce na całym świecie. Władze Kanału Sueskiego przekazały, że przesmyk odnotował wzrost przychodów o 12,8% w 2021 roku, w porównaniu do 5,6 miliarda dolarów wygenerowanych w 2020 roku. Co istotne, przesmyk odpowiada nawet za 7% światowych dostaw ropy naftowej, dzięki czemu jest jedną z najważniejszych tras handlowych na świecie.

Kanał został otwarty w 1869 roku i od tamtej pory nieprzerwanie przepływa przez niego tysiące statków handlowych. Tym samym przesmyk jest jednym z najważniejszych źródeł finansowania całego Egiptu. Udowadnia to blokada kanału wiosną 2021, kiedy to kontenerowiec Ever Given utknął na mieliźnie. Wówczas straty światowego handlu liczono nawet w miliardach dolarów.

Modernizacja jest konieczna, ponieważ na rynku pojawia się coraz więcej statków, które są znacznie większe, niż tradycyjne kontenerowce. Doskonale zrozumiały to także władze Kanału Panamskiego, które w maju ubiegłego roku zwiększyły maksymalną długość statków, które mogą przepływać przez szlak wodny z 367 do 370 metrów. Planowana modernizacja zakończy się do końca 2023 roku.

Czytaj też: Blokada Kanału Sueskiego to wielomilionowe straty dla firm reasekuracyjnych

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button