Transport
Gorące newsy

Wojna w Ukrainie uderzy w łańcuchy dostaw

Wojna w Ukrainie poważnie uderzy w łańcuchy dostaw. W obliczu działań wojennych mogą pośrednio ucierpieć największe firmy logistyczne. 

Blokada morska Ukrainy – milionowe straty

Blokada morska będzie mieć negatywny wpływ na gospodarkę Ukrainy, gdyż ok. 70% importu i eksportu przechodzi przez porty. Teoretycznie Rosja może zablokować import i eksport drogą morską. Według analizy Ośrodka Studiów Wschodnich całkowita blokada mogłaby kosztować Ukrainę 180 mln dolarów dziennie. Jednak z perspektywy globalnej przepływ towarów drogą morską nie będzie zatrzymany, gdyż większość  szlaków (odpowiedzialnych za transport 90% światowego handlu) przebiega z daleka od ogniska konfliktu.

Zobacz także: Polska przygotowuje specjalny pociąg sanitarny dla rannych Ukraińców

Cyberataki mogą pośrednio uderzyć w firmy logistyczne

Oprócz blokad ruchu i zatrzymania przepływu towarów równie niebezpiecznym zjawiskiem mogą okazać się cyberataki. Ataki hakerskie w przestrzeni internetowej już w 2015 i 2016 roku doprowadziły do zdestabilizowania ukraińskich dostaw prądu. Rok później zmasowany atak wirtualny wymierzony w system podatkowy poważnie zakłócił pracę portów.

Ataki hakerskie, nawet jeśli nie będą wymierzone bezpośrednio w firmy z sektora logistycznego, mogą pośrednio wpływać na ich działalność. Przed kilkoma laty w wyniku cyberataków ucierpiały największe korporacje, w tym Maersk i Fedex straciły setki milionów dolarów.

Wojna w Ukrainie a łańcuchy dostaw – uwarunkowania gospodarcze

Największe niebezpieczeństwo związane z zerwaniem łańcuchów dostaw dotyczy przepływu surowców, w tym gazu i ropy naftowej. Andrzej Gantner, wiceprezes i dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności informuje, że firmy spożywcze zostały powiadomione o możliwych restrykcjach i ryzyku czasowego przerwania dostaw.

Według danych 1,1 tys. amerykańskich firm i 1,3 tys. europejskich ma przynajmniej jednego partnera handlowego w Rosji. Zerwanie relacji gospodarczych odetnie kilka tysięcy firm zachodnich od dostaw w Rosji, co może wpłynąć na produkcję, a następnie na wzrost cen. Jednak łańcuchy dostaw głównych dostawców ukraińskich i rosyjskich to zaledwie 0,75% powiązań zachodnich przedsiębiorstw.

Zobacz także: Czy UE jest w stanie zastąpić rosyjski gaz? Teoretycznie tak, praktycznie nie

Możliwy jest również wzrost cen w przypadku zbóż i roślin oleistych, gdyż Rosja i Ukraina pozostają ważnymi eksporterami tych towarów. Wobec tego konflikt może przełożyć się na znaczne podwyżki, co już jest obserwowane na rynkach. Jednak ucierpi nie tylko Unia Europejska, ale również kraje na Bliskim Wschodzie i w Afryce, których bezpieczeństwo żywnościowe zależy od sprowadzanego zboża. Rosnące ceny żywności mogą być spotęgowane, jeśli Rosja przejmie kluczowe obszary rolnicze Ukrainy.

Z pewnością wojna w Ukrainie negatywnie odbije się na funkcjonowaniu największych firm logistycznych i może skutkować wzrostem cen surowców, zbóż oraz roślin oleistych. Zagrożony jest również transport towarów szlakami biegnącymi z Ukrainy do Polski. Obecnie nie wiadomo jednak, jak sytuacja na wschodniej granicy wpłynie na transport towarów w ramach inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku.

Nowy Jedwabny Szlak: Węgry planują wspólną spółkę kolejową z Rosją

Polecane artykuły

Back to top button