DrogowyTransport
Gorące newsy

UE wprowadza zakaz wjazdu dla rosyjskich i białoruskich ciężarówek

UE ogłosiła zakaz wjazdu dla rosyjskich i białoruskich ciężarówek na teren Wspólnoty. Dotyczy to także tranzytu do i z państw trzecich. 

UE wprowadza zakaz wjazdu dla rosyjskich i białoruskich ciężarówek

8 kwietnia Rada UE przejęła pakiet sankcji, w których znajduje się m.in. zakaz wjazdu dla rosyjskich i białoruskich przewoźników na teren UE. Oczywiście od zakazu są wyjątki, które dotyczą przewozów leków i towarów medycznych, spożywczych (w tym pszenicy) oraz przewozów humanitarnych. Zapisy mają pojawić się niedługo w Dzienniku Urzędowym UE.

Jak podaje Rzeczpospolita Dyrektor Departamentu Kontroli Celnej Sami Rakshit potwierdza fińskiemu portalowi Yle, że na granicy fińskiej zakaz wjazdu wszedł w życie natychmiast po północy 8 kwietnia.

Jak szacuje Rakshit, przed wojną do 90 proc. przewozów obsługiwały rosyjskie firmy transportowe. Rosyjskie i białoruskie firmy mają duży wkład transport europejski. Jak podaje 300Gospodarka w 2021 roku do Rosji z UE przewieziono ciężarówkami 11 mln ton towaru o łącznej wartości ponad 66 mld euro. Największym eksporterem były Niemcy z towarami o wartości 19,4 mld euro. Polska zajęła drugie miejsce z towarami o wartości 7,2 mld euro.

Zobacz także: Koleje Rosyjskie zablokowały połączenie między Polską a Kaliningradem

Eksport z Unii do Białorusi jest wyraźnie mniejszy i w 2021 roku wyniósł 6,4 mld euro. W handlu z Białorusią w 2021 r. towar wywieziony z Polski stanowił w ujęciu wagowym 975 tys. ton, czyli nieco ponad 50 proc. całości eksportu z UE.

Z racji tego, że wstrzymany zostanie także tranzyt dla rosyjskich i białoruskich przewoźników, to ucierpieć może także handel z Chinami. Co prawda transport drogowy w stosunku do lotniczego i morskiego stanowi niewielki odsetek, to jednak nie są to małe wartości. Eksport z Chin, który przyjechał do UE ciężarówkami, wyniósł 56 mld euro. Jak podaje 300Gospodarka, to znacznie mniej niż drogą morską (284 mld euro) i lotniczą (110 mld), ale więcej niż kolejową (20 mld euro).

Z kolei jeśli chodzi o eksport z UE do Chin, przewagę ma kolej, którą przewieziono towary o wartości 12,5 mld euro. Wartość dóbr przewożonych transportem drogowym wynosiła 5,7 mld euro.

Wojna w Ukrainie uderzy w łańcuchy dostaw

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button