DrogowyIntermodalnyKolejowyMorskiTransport

Droga Czerwona w Gdyni ma wpłynąć na zwielokrotnienie ładunków cargo obsługiwanych przez CPK

GDDKiA podpisała wraz z Ministerstwem Infrastruktury i Centralnym Portem Komunikacyjnym porozumienie o finansowaniu prac przygotowawczych przy budowie inwestycji, jaką jest Droga Czerwona w Gdyni. Spółka CPK ma przekazać na ten cel 20 mln zł. Według planów w przyszłości droga ta ma połączyć istniejącą już sieć dróg szybkiego ruchu z Portem Gdynia. 

Droga Czerwona w Gdyni

Droga Czerwona ma zapewnić bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym S6. Dwujezdniowy odcinek będzie biegł od Portu Gdynia do węzła Gdynia Chylonia w miejscu skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Obecne połączenie (Estakada Kwiatkowskiego) jest mało efektywne głównie ze względu na ograniczenia nośności, co uniemożliwia połączenie z portem. Połączenie trójmiejskich portów z CPK ma duże znaczenie dla przewozów ładunków cargo.

Zobacz także: W ciągu 20 lat wydłużono sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce o 3750 km

Kluczowa jest budowa tzw. CMK-Północ, czyli wydłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK do Gdańska (docelowo umożliwi ona czas przejazdu z Trójmiasta do Warszawy w 1 godz. 45 min, a do CPK w półtorej godziny), a także modernizacja istniejących linii kolejowych nr 131, 201 i 202 przez Trójmiasto do Słupska.

Zwielokrotnienie ładunków cargo

Łączna wartość projektu wyniesie 2,7 mld zł. Budowa drogi realizowana przez GDDKiA ma potrwać pięć lat. Według komunikatu CPK Droga Czerwona ma stać się istotnym łącznikiem dla ładunków cargo. Towary przypływające na statkach do Portu Gdynia będą przeładowywane na tory, a następnie transportowane do Gdańska. W dalszym ciągu będą wysyłane linią kolejową CPK (tzw. „szprychą” nr 1), zwaną również CMK-Północ, do Portu Solidarność i znajdującego się niedaleko terminalu intermodalnego.

Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK powiedział:

Budowa Drogi Czerwonej to inwestycja o dużym znaczeniu gospodarczym, nie tylko w wymiarze lokalnym. Będzie to tzw. ostatnia mila bezpośrednio włączająca gdyński port do sieci dróg ekspresowych i autostrad, co poprawi atrakcyjność inwestycyjną Trójmiasta dla przedsiębiorców z całego świata. Droga Czerwona zapewni dalszy rozwój Portu Gdynia, ale będzie miała ogromne znaczenie również dla ogólnopolskiego Programu CPK.

Zobacz także: CPK, czyli o co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym?

Droga Czerwona jest istotna nie tylko ze względu na komunikację Portu Gdynia, ale również zwielokrotnienie ładunków cargo w Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Według prognoz IATA Port Solidarność może mieć w pierwszej fazie funkcjonowania nawet 20% udział w rynku cargo regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

UE wprowadza zakaz wjazdu dla rosyjskich i białoruskich ciężarówek

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button