KolejowyTransport
Gorące newsy

Nowe stacje metra w Warszawie już niedługo. Trwają ostatnie testy

Już wkrótce zostaną otwarte nowe stacje metra w Warszawie. Linia M2 wydłuży się o kolejne dwie stacje – Ulrychów i Bemowo. Obecnie trwają ostatnie testy bezpieczeństwa, a pierwsi pasażerowie najprawdopodobniej wysiądą na tych stacjach już w lipcu tego roku.

Nowe stacje metra w Warszawie od lipca

Trwają już ostatnie prace i testy na przedłużeniu linii M2 warszawskiego metra. Wydłuży się ona o dwie nowe stacje – C05 Ulrychów (położoną w ciągu ul. Górczewskiej) oraz C04 Bemowo (w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich). Nowy odcinek liczący 2,5 km, połączy dzielnicę Wolę z Bemowem. Prace budowlane są prowadzone przez konsorcjum firm Gülermak A.Ş. i Astaldi S.p.A. Wykonawca wybudował również tory odstawcze dla pociągów metra, zlokalizowane za stacją C04. Nowe stacje metra zostaną oddane do użytku najprawdopodobniej w lipcu br.

Zobacz również: Gigantyczna rozbudowa paryskiego metra. 200 km nowych linii!

Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski stwierdził:

Wielkimi krokami zbliżamy się do otwarcia bemowskiego odcinka metra. Miejmy nadzieję, że pociągi będą mogły ruszyć w lipcu. Stacje Ulrychów i Bemowo są właściwie gotowe, kończą się prace przy wyjściach z metra. Oczywiście trwa też testowanie. Ten etap budowy jest finansowany ze środków z Unii Europejskiej. Jego wartość to 3,5 mld zł, z tego dofinansowanie UE wyniosło blisko 2 mld. To dowód na to, jak pieniądze unijne pomagają Warszawie, innym miastom i miasteczkom.

Wkrótce zakończą się testy systemów bezpieczeństwa

Zanim zostaną otwarte nowe stacje metra w Warszawie, niezbędne jest wykonanie ostatnich testów. Obecnie przeprowadzane są próbne przejazdy testowych pociągów – między torami odstawczymi za stacją Ks. Janusza, a komorą odstawczą za stacją C04 Bemowo. Sprawdzane jest działanie urządzeń trakcyjnych i systemów informatycznych. Testowane są również zamontowane w tunelach urządzenia i ich współdziałanie z systemami pokładowymi w pociągach.

Zobacz również: Nowe linie metra w Chinach. Prawie 500 kilometrów!

Prace wykonawcze dobiegły już w zasadzie końca. Na dwóch nowych stacjach zamontowano już panele ścian zatorowych oraz kasetony sufitowe. Obecnie montowane są również szklane tafle i okładziny klinkierowe przy wejściach. Wykonawca uzupełnia również elementy systemu informacji pasażerskiej.

Problemy z ostatnim odcinkiem linii M2

Niestety, bliskiego końca prac nie można stwierdzić w przypadku ostatniego odcinka linii M2 od stacji Bemowo do stacji Karolin. Prace utknęły w fazie przygotowań i oczekiwania na pozwolenia. W listopadzie 2018 r. Metro Warszawskie podpisało z konsorcjum firm Gülermak A.Ş. i Astaldi S.p.A. umowę na projekt i budowę całego odcinka wraz z budową trzech nowych stacji: C03 Lazurowa, C02 Chrzanów, C01 Karolin wraz ze stacją techniczno-postojową. Pod koniec 2020 r. wykonawca złożył wnioski o wydanie pozwoleń na budowę obiektów. Wojewoda mazowiecki żadnych decyzji do dzisiaj nie wydał. Niezbędne okazało się złożenie nowego raportu środowiskowego – póki co nie zakończył się jeszcze proces jego opiniowania.

Zobacz również: Warszawa najbogatszym regionem w Polsce. Ściana wschodnia zamyka stawkę

Niedawno przedstawiciele Metra ostrożnie zapowiedzieli, że w momencie wydania pierwszych pozwoleń przed tegorocznymi wakacjami budowa odcinka skończyłaby się w 2025 r. Tutaj wchodzi jednak kolejny problem – koszty. Ofertę wykonawca przygotował jeszcze w 2017 r. Od tamtej pory ceny zdecydowanie wzrosły z powodu pandemii, inflacji i konfliktu na Ukrainie. Wykonawca domaga się więc wyrównania kosztów, na co nie stać miasta. Rafał Trzaskowski wezwał władze krajowe do wsparcia projektu. Zapowiedział również skontaktowanie się w tej sprawie z Komisją Europejską. Szanse na dodatkowe fundusze są jednak niewielkie.

Zobacz również: Metro w Rumunii – kolejne miasto po Bukareszcie stara się o kolej

Rafał Trzaskowski przyznał w jednym z wywiadów:

Liczę na odblokowanie funduszy unijnych i wparcie finansowe rządu na metro, z którego korzystają przecież nie tylko warszawiacy. Jeśli tego nie będzie, możliwe jest odłożenie budowy ostatniego odcinka.

Wizualizacje pociągów Varsovia: Jak będzie wyglądało nowe metro warszawskie?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button