W związku z trudną sytuacją za wschodnią granicą Związek pracodawców Transport i Logistyka Polska wystosował apel do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, w którym przedstawiono plan, jakim są rekompensaty dla przewoźników.
Rekompensaty dla przewoźników – TLP
W treści dokumentu zaproponowano przyznanie rekompensat przewoźnikom, którzy zrezygnowali z obsługi rosyjskiego i białoruskiego rynku. Część z nich z dnia na dzień pozostało bez pracy. Bojkot rosyjskich i białoruskich produktów uderzył w całą branżę logistyczną. Nałożenie sankcji sprawiło, że część przewoźników wycofało się ze wschodnich rynków. Odbiło się to negatywnie na sytuacji finansowej przedsiębiorstw, które muszą szukać alternatywnych rynków i zleceń.
W apelu podkreślono również, że polscy kierowcy przebywający aktualnie za granicą mogą stać się zakładnikami trudnej sytuacji nałożenia przez UE sankcji. Sprecyzowano, że chodzi o 3000 kierowców, którzy zawodowo jeżdżą do Rosji i Białorusi. Embargo na wymianę towarową z tymi krajami obsługiwaną przez transport lądowy z pewnością odbije się na kondycji firm, które w większości realizują długoterminowe kontrakty transportowe.
Zobacz także: Wojna w Ukrainie uderzy w łańcuchy dostaw
Związek pracodawców Transport i Logistyka Polska – proponowane rozwiązania
W ocenie Związku konieczne jest wprowadzenie systemu rekompensat skierowanego do przewoźników, którzy zrezygnowali z realizacji przewozów na rynek białoruski i rosyjski. Ponadto przedstawiciele podkreślają konieczność zachęcania nielicznych firm, które wciąż wysyłają kierowców za granicę, do wstrzymania operacji transportowych i wycofania się z przewozów.
Poproszono również o pomoc spółek skarbu państwa oraz agend rządowych:
Proponujemy rozważenie przed administrację rządową projektu polegającego na zaoferowaniu zleceń transportowych ze strony spółek skarbu państwa oraz agend rządowych przewoźnikom, którzy dobrowolnie zwrócą Biura Transportu Międzynarodowego przy GITD posiadane i niewykorzystane rosyjskie i białoruskie zezwolenia na wykonywanie przewozów drogowych do, z i przez Rosję oraz Białoruś.
Zobacz także: Zagraniczne firmy wycofują się z Rosji, rząd grozi procedurą wywłaszczenia
W związku z obowiązującymi sankcjami konieczne wydaje się całkowite dostosowanie do przyjętych przepisów. Apel o przedstawienie alternatywy dla przewoźników, którzy zaniechali realizacji zleceń do Rosji i Białorusi ma pozwolić przetrwać przedsiębiorstwom skoncentrowanym na transporcie z krajów Wschodu.
Znajdziesz nas w Google NewsRynek magazynowy a wojna: coraz więcej zapytań ukraińskich najemców
2 Komentarze