Komisja Europejska zakazała fuzji dwóch największych firm stoczniowych
Kryzys energetyczny w Europie przypomina, jak istotne jest dywersyfikowanie źródeł dostaw. Komisja Europejska zakazała fuzji największych firm stoczniowych, aby zapobiegać tworzeniu się monopoli.
Zablokowana fuzja na rynku stoczniowym
KE wydała negatywną decyzję dotyczącą fuzji, która pozwoliłaby na połączenie dwóch największych firm stoczniowych. Fuzja miała obejmować Hyundai Heavy Industries Holding oraz Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering. W uzasadnieniu na stronie KE można przeczytać, że połączenie dwóch największych graczy stworzyłoby dominującą pozycję na rynku budowy dużych gazowców LNG. Statki transportujące skroplony gaz ziemny w temperaturze minus 162 stopni wymagają zastosowania zaawansowanej technologii. Przy ich budowie pracują wykwalifikowani inżynierowie i konstruktorzy. Dla zabezpieczenia zamówień duże znaczenie ma niezawodność i doświadczenie. Obie firmy najczęściej biorą udział w tych samych przetargach. Wobec tego KE stwierdziła, że połączenie firm miałoby znaczący negatywny wpływ na konkurencję.
Przeprowadzona fuzja mogłaby skutkować nie tylko ograniczeniem konkurencji, ale również wyższymi cenami i mniejszą innowacyjnością dla mniejszych partnerów z Europy. Co więcej, wspomniane spółki nie przedstawiły formalnych środków zaradczych mogących rekompensować negatywne skutki związane z przejęciem.
Zobacz także: Stocznia „Remontowa” wybuduje promy ro-pax dla spółki Polskie Promy!
Dlaczego Komisja Europejska zakazała fuzji?
Komisja Europejska uzasadnia, że jej decyzje mają przeciwdziałać tworzeniu się monopoli, które mogłyby szkodzić strukturze rynku i klientom. Ocena KE dotyczyła przede wszystkim negatywnych skutków przejęcia. Zakaz wydany przez instytucję unijną jest dziesiątym na przestrzeni ostatniej dekady. W ciągu minionych dziesięciu lat doszło do ponad 3000 fuzji na rynku europejskim.
Zobacz także: Niemieckie stocznie mają coraz większe problemy z rentownością
LNG jest jednym z najważniejszych europejskich źródeł energii. Skroplony gaz jest sprowadzany na specjalnie przygotowanych do tego statkach z różnych części świata. Jak komentuje KE, kluczowym zadaniem jest zapewnienie równego dostępu wszystkim państwom członkowskim do LNG, w celu zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego. Wraz z coraz bardziej rosnącym znaczeniem gazu, istotne wydaje się, aby rynek budowy dużych gazowców LNG pozostawał dynamiczny, dostarczając statki o wysokiej jakości po konkurencyjnych cenach.
Zobacz także: Australia to największy eksporter LNG na świecie! Katar i USA w tyle
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz