Największe lotniska cargo są w Azji i USA. Europa bez hubów w TOP 10
Pandemia sprawiła, że wiele branż popadło w problemy finansowe i wymagały pomocy. Za taką branżę jest również uważana branża lotnicza. Jak się jednak okazuje niecała. Największe lotniska cargo na świecie odnotowały wyraźne wzrosty w stosunku do 2019 roku.
Covid-19 zamknął ludzi na całym świecie w domach, często na wiele tygodni. To z kolei przyczyniło się do wzrostu popularności e-commerce, które pobudziło usługi kurierskie i transportowe na całym świecie. Potwierdzają to wyniki przewozowe największych na świecie hubów cargo. Spośród 10 największych lotnisk cargo, tylko dwa odnotowały spadek w masie obsłużonych towarów. Co ciekawe, w 2020 roku nastąpiła zmiana na miejscu lidera. Warto również zauważyć, że w wymienionej dziesiątce nie będzie ani jednego lotniska spoza Azji i USA.
Największe lotniska cargo – lider w USA, dwa kolejne w Azji
W pandemicznym roku największym lotniskiem cargo na świecie został Memphis International Airport w USA. Jest to globalny hub firmy FedEx, znany także pod nazwą SuperHub. Warto zauważyć, że FedEx jest jednym z prekursorów rozwoju modelu hubowego w lotnictwie. Firma jako swoją bazę wybrała właśnie lotnisko w Memphis. Początkowo działała w stosunkowo niewielkim terminalu, jednak wraz z rozwojem działalności podjęto decyzję o budowie hubu przeładunkowego. Otwarcie tzw. SuperHubu miało miejsce w 1981 roku na lotnisku w Memphis, gdzie do dziś jest to główne centrum działania dla amerykańskiego przewoźnika cargo. W 2020 roku Superhub przeładował 4 613 431 ton ładunków. W stosunku do 2019 roku był to wzrost o 6,7%.
Na drugim miejscu znalazł się lotnisko w Hongkongu – Hong Kong International Airport. Na hub w Hongkongu składa się tzw. SuperTerminal 1 będący jednym z największych tego typu budynków na świecie. Terminal ma zdolność przeładunkową na poziomie 3,5 miliona ton rocznie. Prócz tego na lotnisku funkcjonuje Asia Airfreight Terminal Company Limited, który ma zdolność przeładunkową na poziomie 1,5 miliona ton oraz kilka innych, mniejszych terminali. Lotnisko w Hongkongu jest centrum przeładunkowym m.in. dla takich linii jak Cathay Pacific Cargo, Air Hong Kong, Hong Kong Airlines Cargo, UPS Airlines, czy też DHL. W 2020 roku hub odnotował drugi rok z rzędu spadek w obsłużonym cargo. W czasie pandemii przez lotnisko w Hongkongu przewinęło się 4 468 089 ton towarów i w stosunku do 2019 roku był to spadek o 7,1%.
Hub transportowy na Alasce czwartym największym na świecie
Trzecim największym lotniskiem cargo na świecie w 2020 roku Shanghai Pudong International Airport, gdzie przeładowano 3 686 627 ton, co było wzrostem o 1,4% r/r. Dużym wzrostem może pochwalić się natomiast będący na czwartym miejscu w zestawieniu Ted Stevens Anchorage International Airport. Lotnisko Anchorage na Alasce, które w statystykach pasażerskich nie byłoby nawet w TOP3 w Polsce, natomiast w cargo jest czwartym największym lotniskiem na świecie. Wynika to z lokalizacji portu, który jest dobrą bazą dla lotów na Daleki Wschód m.in. do Japonii, czy też Chin. To też może wyjaśniać tak duży wzrost, gdyż Chiny znacznie szybciej poradziły sobie z pandemią niż kraje Zachodu. Lotnisko na Alasce obsłużyło w 2020 roku 3 157 682 ton, co było wzrostem o 15%. Ten wzrost pozwolił, by lotnisko przeskoczyło z szóstego na czwarte miejsce.
Zobacz także: Chińskie restrykcje na lotniskach wpływają na wzrost stawek cargo
Piątym największym lotniskiem na świecie jest kolejne z lotnisk zlokalizowane w USA. Louisville International Airport obsłużył w zeszłym roku 2 917 243 ton cargo i był to wzrost o 4,6%. Lotnisko w Louisville przypomina to w Anchorage. W przewozach pasażerskich jest praktycznie nieznaczącym portem lotniczym, z kolei z przewozach cargo jest to światowa czołówka. Wynika to z faktu, że Lotnisko w Louisville jest głównym hubem dla globalnego operatora przesyłek kurierskich – UPS.
Ponad 2 137 000 ton cargo, by trafić do top 10 największych lotnisk cargo
Kolejne miejsca zajmują odpowiednio:
- Koreański Incheon International Airport, gdzie przeładowano 2 822 370, czyli o 2,1% więcej niż w 2020 roku.
- Taiwan Taoyuan International Airport z przeładunkiem na poziomie 2 342 714 i wzrostem 7,4%.
- Los Angeles International Airport, gdzie przeładowano w 2020 roku 2 229 476 ton, co było wzrostem o 6,6%. Co ciekawe, pozwoliło to na awans aż o pięć pozycji i wskoczenie do rankingu 10 największych lotnisk na świecie.
- Hamad International Airport, to drugie (po Hongkongu) lotnisko, które odnotowało spadek obsłużonego cargo. W 2020 roku przeładowano o 1,8% mniej towarów niż rok wcześniej, co przełożyło się na 2 175 292 ton.
- Czołową dziesiątkę zamyka Miami International Airport, które przeładowało 2 137 699 ton towarów. Był to efekt wzrostu o 2,2%.
Powyższe dane pokazują, że o ile lotnictwo pasażerskie odczuło pandemię negatywnie, o tyle sektor transportu lotniczego radził sobie znacznie lepiej. Ten rok również nie powinien być gorszy. Ceny frachtu morskiego oraz coraz większe problemy logistyczne sprawiają, że firmy poszukują wszelkich rozwiązań transportowych. A jedną z opcji jest właśnie lotnicze cargo.
Zobacz także: CPK, czyli o co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym?
Znajdziesz nas w Google News
4 Komentarze