Kolejowy

Wagon m2 – DB Cargo prezentuje na TRAKO towarowy wagon przyszłości

Poza głównymi atrakcjami Targów TRAKO 2021, którymi są lokomotywa wodorowa i hybrydowy zespół trakcyjny od PESY oraz nowe zespoły trakcyjne od Stadlera i Alstomu (ten ostatni z ogniwami wodorowymi), niektóre z prezentowanych rozwiązań nie budzą większego zainteresowania mediów. Do takich należy najnowszy wynalazek ze stajni DB Cargo – towarowy wagon przyszłości o nazwie m2.

Rozwiązanie prezentowane przez niemieckiego przewoźnika jest doprawdy rewolucyjne. Jest to wózek o modyfikowalnej długości – maksymalnej 22 m, homologowany już między innymi na Polskę i Niemcy. Oprócz samej modyfikowalności długości wózka nowatorskim rozwiązaniem jest też fakt, iż jego nadwozie daje właściwie całkowitą dowolność przewożonego towaru. Nazwa wagonu pochodzi od deklarowanych celów, jakie ma spełniać – multifunkcyjności i modularności.

Wagon m2, jak to ma niby działać?

Wózek towarowy o ładowności 70 ton jest w stanie pusty osiągnąć prędkość nawet 120 km/h przy łukach o tak małym promieniu jak 75 metrów. Rzecz w tym, że ładowność maksymalna zawiera w sobie również modyfikowalne jednostki ładunkowe. Ich masa odejmowana jest od ładowności, gdyż z takim opisem wagon poddany został homologacji. Teoretycznie nie powinno się to klientowi jawić jako korzystne rozwiązanie, gdyż zmniejsza faktyczną ładowność o kilka ton. Ułatwia jednak znacznie zadanie przewoźnikowi, który nie musi się martwić o homologację kolejnych gatunków jednostek ładunkowych.

Zobacz także: Największe lotniska cargo są w Azji i USA. Europa bez hubów w TOP 10

Dzięki zarejestrowaniu wózka bez wyszczególnienia rodzaju nadwozi i przypisaniu ich do ładowności towaru zamiast do samego wózka, rodzaj jednostek ładunkowych można zmieniać praktycznie z przejazdu na przejazd. Jest to spore ułatwienie w porównaniu do tradycyjnych wózków towarowych, które przystosowane są do przewożenia albo kontenerów o standardowych rozmiarach, albo cystern paliwowych, albo kontenerów na kruszywo, ale nigdy wszystkich naraz. Przy pełnym naładowaniu wagon od DB Cargo osiąga prędkość maksymalną 100 km/h.

Praktyczność rozwiązania

Na zdjęciu natomiast widać, jak działa modularność wózka. Środkowy człon, węższy od skrajnych, ma na swych krańcach odkręcane śruby, które można wkręcić bliżej lub dalej pierwszego członu, zmniejszając na przykład długość jednostki ładunkowej z 22 do 15 metrów. Projekt wagonu towarowego m2 wpisuje się w praktykowaną ostatnio coraz częściej na kolei strategię tworzenia produktów „szytych na miarę”, tak by mogły spełnić wymagania każdego klienta z osobna. Wagony zostały wyprodukowane w rybnickich zakładach niemieckiego przewoźnika, a sam projekt był przygotowywany wspólnie z firmą VTG, największym w Europie właścicielem taboru kolejowego na wynajem.

Z ciekawostek: na jeden wagon m2 przypada aż 450 metrów spoiny sczepiającej elementy konstrukcyjne na podstawie projektu liczącego aż 100 stron. Do wyprodukowania wagonu wynaleziono cztery nowe technologie spawalnicze, umożliwiające łączenie elementów stalowych o podwyższonej plastyczności.

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button