MorskiTransport

Możliwości przeładunkowe elbląskiego portu wzrosną do 2,5 mln ton towarów rocznie

Trwają prace nad pogłębieniem drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z portem w Elblągu. Po jej zakończeniu możliwości przeładunkowe elbląskiego portu wzrosną do 2,5 mln ton towarów rocznie. Port w Elblągu ma stać się ważnym punktem na portowej mapie Polski. 

Port w Elblągu zwiększy możliwości przeładunkowe

Wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski powiedział, że jeśli w Elblągu pojawi się znaczący inwestor, po otwarciu pogłębionego toru wodnego przez Zalew Wiślany przeładowywane może być 2-2,5 mln ton rocznie towarów. Jak powiedział wiceminister, w porcie można zwiększyć możliwości w zakresie przeładowywania m.in. ładunków węgla.

Zobacz także: W Gdańsku powstanie terminal zbożowy! W porcie trwają prace modernizacyjne

Oficjalne otwarcie kanału zaplanowane jest na 17 września. Zainaugurowane zostaną: pogłębienie drogi wodnej, budowa mostu w Nowakowie oraz pogłębienie rzeki Elbląg. Ostatnie prace mają zakończyć się w przyszłym roku.

Zobacz także: Baltic Power zabezpieczył umowę na transport i instalację morskich turbin wiatrowych

Priorytetowy projekt infrastrukturalny w polskiej branży portowej

Obecnie priorytetowym projektem jest budowa drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Pozwoli to na skrócenie trasy statków na Bałtyk oraz umożliwi dostęp do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego. Jak informuje Portal Morski, dzięki pogłębieniu toru wodnego do Elbląga mają wpływać jednostki długości 100 metrów oraz zestawy barek długich na 180 m, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 m.

Decyzja o rozbudowie portu i kanału wodnego motywowana jest m.in. obecną sytuacją. Przed rozpoczęciem inwestycji każda decyzja dotycząca przepłynięcia przez cieśninę pilawską przez polskie jednostki musiała uzyskać aprobatę strony rosyjskiej. Po zmianach Polska będzie uniezależniona od decyzji Rosji. Ponadto inwestycja ma duże znaczenie dla rozwoju portu w Elblągu, jak i całego miasta. Według oficjalnych danych droga wodna biegnąca z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga ma mieć długość 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, w skład którego wejdzie śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Największy kontenerowiec świata Ever Alot popłynie pod banderą Panamy

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button