IntermodalnyMorskiTransport
Gorące newsy

Największy kontenerowiec świata Ever Alot popłynie pod banderą Panamy

Ever Alot, który piastuje miano największego kontenerowca na świecie, będzie pływał pod banderą Panama Ship Registry. Tym samym kolos, którego pojemność wynosi 24,004 TEU a powierzchnię pokładu określa się na 24000 m2, dołączył do innych statków pływających pod tą flagą. Co istotne, aż 18 z 20 największych kontenerowców na świecie (pod względem TEU) pływa pod banderą panamską. Dlaczego tak się dzieje? Powód jest banalnie prosty.

Największy kontenerowiec na świecie Ever Alot popłynie pod banderą Panamy

Ever Alot, czyli największy kontenerowiec świata, którego zbudowano w Chinach, został dodany do Panama Ship Registry. Statek ma aż wymiary 400 x 61,5 m i został zwodowany pod koniec czerwca. Dzięki swoim gabarytom wyprzedził Ever Ace, który do tej pory piastował miano największego kontenerowca świata.

Statek, podobne jak pozostałe jednostki Ever Act, Ever Aim i Ever Alp, które mają nieco mniejszą pojemność 23 992 TEU, należy do klasy „A” Evergreen. Kontenerowce te pływają głównie pomiędzy Europą a Azją. Kolos został wybudowany przez tajwańskiego armatora Evergreen Marine.

Czytaj również: Zablokowanie Kanału Sueskiego, a branża reasekuracyjna

Sam kontenerowiec wybudowano zgodnie z duchem dbałości o środowisko naturalne. W porównaniu ze statkami o ładowności 23 tys. TEU, Ever Alot ma obniżoną emisję dwutlenku węgla o 13,5% na kontener. Było to możliwe dzięki zastosowaniu optymalizacji hydrodynamicznej, która umożliwiła transport dużych ładunków przy niskim zużyciu paliwa. Frachtowiec może jednocześnie przewieźć 240 tysięcy ton załadunku, przy zanurzeniu maksymalnym 33,2 metrów. Kursy statku zaplanowano pomiędzy Dalekim Wschodem a Europą.

Źródło: Panama Ship Registry

Stocznia Hudong Zhonghua, w której wybudowany Ever Alot, otrzymała zamówienia na budowę 19 dużych kontenerowców do 2025 roku. Produkcja takich jednostek jest możliwa w tym miejscu dzięki różnym udogodnieniom, m.in. suchy dok od Changxing wynosi w tym miejscu aż 660 metrów. Dzięki temu w stoczni jednocześnie można budować, jak i remontować statki o dużych gabarytach. Ponadto dzięki takim rozmiarom w stoczni można budować 5-6 dużych kontenerowców rocznie.

Dlaczego Ever Alot i inne statki pływają pod banderą Panamy?

Jest to tak zwana „wygodna bandera”, a głównym powodem jest oszczędność.  Ponadto wynika to z uwarunkowań podatkowych i ułatwień rejestrowych. Pływanie pod banderą panamską gwarantuje także neutralność w wypadku konfliktów zbrojnych, ekonomicznych czy geopolitycznych.

Panama prowadzi również tak zwany „otwarty rejestr”, dzięki czemu umożliwia rejestrację statku m.in. online, bez wielu obciążeń biurokratycznych. Tym samym, choć sam kraj ma jedynie 3 mln mieszkańców, to posiada największą flotę żeglugową na świecie. Według BBC, Panama ma więcej statków niż USA i Chin razem wzięte. Wszystko dlatego, że pod panamską banderą pływa około 8600 statków. Dla porównania, w USA zarejestrowanych jest około 3400 statków, a w Chinach nieco ponad 3700.

Co ciekawe, właściciele statków, dzięki rejestracji w Panamie mają dostęp do tańszej siły roboczej z zagranicy oraz nie płacą podatku dochodowego. Unikają również obciążeń i surowych przepisów morskich narzuconych przez rodzime kraje. Liberalne przepisy bardzo opłacają się Panamie, ponieważ dorocznie przynoszą gospodarce pół miliarda dolarów z tytułu opłat, usług i podatków.

Kolejne problemy statku Ever Given. Tym razem nie zawinął do Hamburga

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button