Polska atrakcyjna dla inwestorów. W jakie obiekty logistyczne w Polsce inwestują?
Zagraniczne firmy coraz częściej inwestują w obiekty logistyczne i przemysłowe w Polsce
Jak wynika z raportu „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2022”, nasz kraj zajął szóstą pozycję w UE pod względem wielkości gospodarki. W ciągu ostatniej dekady stał się również jednym z czołowych liderów wzrostu gospodarczego w Europie. Te pozytywne wskaźniki sprawiają, że Polska staje się atrakcyjnym miejscem dla przedsiębiorców, zarówno krajowych, jak i zagranicznych, którzy decydują się inwestować w rozwój infrastruktury, w tym obiekty logistyczne i przemysłowe oraz lokować swoje firmy w Polsce.
Inwestorzy chętnie wybierają obiekty logistyczne w Polsce
Atrakcyjność Polski przejawia się na różne sposoby, zaczynając od korzystnego położenia geograficznego, które umożliwia łatwy dostęp do rynków zbytu, gospodarczą stabilność i korzyści wynikające z członkostwa w Unii Europejskiej. Na arenie międzynarodowej, dzięki dostępowi do wykwalifikowanej kadry i możliwości optymalizacji kosztów, Polska jest postrzegana jako miejsce oferujące potencjał szybkiego wzrostu. Świadczy o tym wyraźnie rekordowy wynik dochodów zagranicznych inwestorów bezpośrednich, który w 2022 roku osiągnął najwyższą wartość w historii – 128,9 mld zł.
Czytaj też: Podkarpacka logistyka rośnie w siłę! Duńczycy z nowym obiektem
Zagraniczne firmy coraz częściej inwestują w obiekty logistyczne i przemysłowe w Polsce. Instrumenty wspierające inwestorów, oferowane przez państwo, również stanowią istotny czynnik przyciągający uwagę zagranicznych firm. Branża auto-moto jest jednym z przykładów korzystających z tych środków, co ilustruje inwestycja Mercedesa-Benz w budowę fabryki pojazdów elektrycznych w Jaworze, zlokalizowanej w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Całe przedsięwzięcie, w tym rozwijanie kompetencji pracowników w dziedzinie elektromobilności, ma kosztować ponad 2,5 mld zł.
Inwestycje w Polsce nie ograniczają się jedynie do sektora motoryzacyjnego. Firma Daikin Europe, specjalizująca się w wysokojakościowych i energooszczędnych rozwiązaniach grzewczych i chłodniczych dla różnych budynków, planuje zainwestować 300 milionów euro w utworzenie nowej fabryki w Łodzi. To będzie pierwszy zakład produkcyjny Daikin w Polsce, a rozpoczęcie działalności nowej fabryki jest planowane na lipiec 2024 roku.
Przykłady można mnożyć, jednak jest coś, co łączy wszystkie nowo powstające inwestycje. – Obecnie projektowane i budowane obiekty mają nie tylko spełniać wysokie standardy efektywności, ale także minimalizować negatywny wpływ na środowisko. Priorytetem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i ograniczenie zapotrzebowania na energię. Dlatego nowoczesne fabryki są projektowane z myślą o zrównoważonym rozwoju, wykorzystując technologie przyjazne dla środowiska – zauważa Andrzej Przesmycki, CEO w PM, firmie zajmującej się wspieraniem inwestorów na każdym etapie procesu inwestycyjnego.
Polska atrakcyjna pod względem cenowym
Zgodnie z prognozami firmy Cushman & Wakefield, koszty wynajmu powierzchni magazynowej i prowadzenia działalności gospodarczej na polskim rynku mogą być znacznie niższe, nawet o ponad 50%, w porównaniu do niektórych krajów Europy Zachodniej. To zrozumiałe, dlatego polski rynek powierzchni przemysłowo-logistycznych staje się atrakcyjnym miejscem dla potencjalnych najemców i inwestorów, a ci coraz częściej inwestują w obiekty logistyczne i przemysłowe w Polsce.
Nowoczesne powierzchnie magazynowe i przemysłowe charakteryzują się zaawansowanym podejściem do projektowania i technologii, które umożliwiają efektywne zarządzanie logistyką i procesami przemysłowymi. Biznes stawia na elastyczność. Łatwe dostosowywanie przestrzeni do zmieniających się potrzeb klientów jest możliwe dzięki wykorzystaniu modułowych konstrukcji. Z kolei wielofunkcyjność powierzchni umożliwia magazynowanie, przetwarzanie i dystrybucję w jednym miejscu – podkreśla Andrzej Przesmycki z PM.
Pod koniec trzeciego kwartału 2023 roku w trakcie realizacji było ponad 2,49 miliona metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej, logistycznej i przemysłowej. Stanowi to wzrost wolumenu powierzchni w budowie w porównaniu do poprzedniego kwartału.
Czytaj też: Polska może grać w pierwszej lidze. Musimy wykorzystać szanse jakie przed nami stoją
Dzięki inwestycjom Polska może umocnić swoją pozycję
Według Polskiej Rady Centrów Handlowych, obecnie istnieje ponad 1,2 miliona metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni handlowej, która jest w fazie planowania, przygotowań inwestycyjnych lub w trakcie budowy, a jej ukończenie planowane jest przed końcem 2025 roku. To stanowi ponad 9% całkowitej powierzchni obecnie dostępnej w bazie nowoczesnych obiektów handlowych w Polsce.
Nowoczesne powierzchnie handlowe stanowią atrakcyjną kategorię aktywów dla inwestorów ze względu na ich zdolność do generowania dochodów. Kluczowy czynnik wpływający na atrakcyjność i rentowność inwestycji to bez wątpienia odpowiedni wybór lokalizacji, która przyciąga zarówno najemców, jak i klientów. Niemniej jednak, to nie jedyne aspekty mające znaczenie.
Z naszego doświadczenia jako inwestora zastępcza wynika także, że otwarcie obiektu handlowego dokładnie w założonym w projekcie czasie, wiąże się często ściśle z pikiem sprzedaży w danej branży. Dlatego jednym z priorytetów jest terminowa realizacja projektów – podkreśla CEO PM.
Dane PRCH prognozują powstanie 110 nowych obiektów handlowych w ciągu trzech kolejnych lat. Te informacje, w połączeniu z innymi danymi dotyczącymi inwestycji w kraju, jednoznacznie świadczą o potencjale naszej gospodarki i atrakcyjności Polski jako miejsca do prowadzenia działalności biznesowej.
Różnorodność nowych inwestycji jest szczególnie obiecującym sygnałem. W kontekście obecnych projektów i prognoz, perspektywy wydają się optymistyczne, co pozwala liczyć na dalszy rozwój i umocnienie pozycji Polski na arenie międzynarodowej.
Znajdziesz nas w Google NewsPanattoni z kolejnym kredytem! Miliony na park logistyczny w Łodzi
3 Komentarze