Chińska Stocznia Jiangnan zaprojektowała „największy na świecie kontenerowiec z napędem jądrowym”. Wykorzystując potencjał czystej energii jądrowej, zaprezentowany projekt obejmuje technologię reaktora z topioną solą czwartej generacji, powszechnie uznawaną za bezpieczną i bardzo zaawansowaną na skalę światową.
Chiny stworzą kontenerowiec z napędem jądrowym
Stocznia Jiangnan w Chinach zaprezentowała na targach Marintec China 2023 w Szanghaju projekt, który opisano jako „największy na świecie kontenerowiec z napędem jądrowym„, o pojemności 24 000 TEU. Projekt wykorzystuje reaktory z topiącą się solą, pracujące w warunkach wysokiej temperatury i niskiego ciśnienia, co minimalizuje ryzyko stopienia reaktora.
Co istotne, jak ogłosiła China State Shipbuilding Corporation Limited, spółka-matka stoczni Jiangnan Shipyard, w przypadku awarii, reaktor można szybko zatrzymać, aby zapobiec dalszemu eskalowaniu sytuacji. Jak informuje portal Offshore Energy, projekt otrzymał wstępne zatwierdzenie od towarzystwa klasyfikacyjnego DNV.
Czytaj też: Rosjanie dotują rublami swój kontenerowiec o napędzie atomowym
Napęd jądrowy zyskuje coraz większą popularność w branży morskiej w ramach dążenia dekarbonizacji branży, zgodnie z coraz bardziej restrykcyjnymi celami na rok 2050. Chiński projekt odzwierciedla szerszy trend w branży, gdzie kilka stoczni w Korei Południowej aktywnie bada potencjał energii jądrowej zarówno do napędu, jak i produkcji alternatywnych paliw.
Przyjęcie napędu jądrowego stanowi obiecującą perspektywę dla branży, gdyż nie tylko wpisuje się w imperatyw bliskiej zerowej emisji, ale także rozwiązuje istotne problemy związane z cenami paliwa i jego dostępnością.
#China’s Jiangnan Shipyard unveiled the world’s largest #nuclear-powered container #ship design during the Marintec China 2023 exhibition in #Shanghai, boasting a capacity of 24,000 TEUs.
This ship harnesses the power of clean nuclear energy. The design features a… pic.twitter.com/OYu1s3fj65
— Bridging News (@BridgingNews_) December 8, 2023
Wykorzystanie napędu jądrowego w żegludze
Obecnie napęd jądrowy w żegludze statków towarowych stanowi rzadkość, a większość jednostek handlowych opiera swoje systemy napędowe na tradycyjnych źródłach energii, takich jak paliwa kopalne. Niemniej jednak, istnieją państwa, które eksperymentują lub korzystają z napędu jądrowego w swoich statkach, przede wszystkim z powodu korzyści związanych z efektywnością i zmniejszeniem emisji gazów cieplarnianych.
Czytaj też: Jak będą wyglądać relacje handlowe Zachodu z Chinami? Ekonomiści podzieleni
Rosja jest jednym z krajów, które utrzymują flotę statków towarowych z napędem jądrowym. Atomowe lodołamacze i statki transportowe są częścią rosyjskiej tradycji morskiej od czasów Związku Radzieckiego. Rosyjski atomowy statek towarowy „Sevmorput” jest przykładem tego rodzaju jednostki, wykorzystującej napęd jądrowy do przewozu ładunków po północnym obszarze Oceanu Arktycznego, gdzie lód utrudnia tradycyjne formy żeglugi.
Znajdziesz nas w Google NewsEkologiczne kontenerowce podbijają rynek! Dane nie zostawiają złudzeń!