Rusza realizacja drogi ekspresowej S8 pomiędzy Kobierzycami a Łagiewnikami o łącznej długości 32,5 km. Cały odcinek został rozdzielony na trzy etapy, z planowanym otwarciem dla ruchu w drugiej połowie 2027 roku. Nowa droga ekspresowa S8 zastąpi obecną drogę krajową nr 8, oferując dwie oddzielne jezdnie w obu kierunkach oraz pasy awaryjne.
Droga ekspresowa S8 powstanie przed 2033 rokiem
Strabag Infrastruktura Południe zostanie wykonawcą pierwszego segmentu trasy S8, pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ a Kobierzyce Południe. Koszt budowy tego odcinka wynosi 309 777 961,23 złotych. Drugi fragment trasy, od węzła Kobierzyce Południe do Jordanów Śląski, będzie realizowany przez firmę PORR, która zobowiązała się do tego zadania za kwotę 401 110 124,16 złotych. Natomiast trzeci odcinek, od Jordanów Śląski do Łagiewniki Zachód, zostanie zbudowany przez firmę Budimex za 355 614 315,9 złotych. Łącznie nowa droga ekspresowa S8 na pierwszych trzech odcinkach powinna kosztować około 1,07 mld złotych.
Realizację trasy ekspresowej między Wrocławiem a Kłodzkiem, zapisanej w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., podzielono na sześć krótszych odcinków. Podpisano już umowy na realizację pierwszych trzech fragmentów, a odcinek od Ząbkowic Śląskich do Barda jest obecnie w trakcie procedury przetargowej. GDDKiA planuje ogłosić przetarg jeszcze w tym roku dla odcinka pomiędzy Łagiewnikami a Ząbkowicami Śląskimi. Prace przygotowawcze dla ostatniego odcinka, tj. Bardo – Kłodzko, są w trakcie, a ich rezultaty zależą od analizy połączenia z planowaną obwodnicą Złotego Stoku.
Czytaj też: Na odcinku A1 powstanie trzeci pas. GDDKiA wraca do punktu wyjścia
Zakończenie całej inwestycji (Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu zaplanowane jest na lata 2028-2033. Rządowy Program obejmuje także dalsze przedłużenie trasy S8 od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
Docelowo droga ekspresowa S8 zostanie zrealizowana na odcinku o długości 87 kilometrów, biegnącym od Wrocławia do Kłodzka. Trasa będzie kontynuacją istniejącego odcinka drogi AOW/S8, zakończonego w okolicy Magnic koło Kobierzyc. Projekt zakłada dwie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz pasami awaryjnymi. W przyszłości istnieje możliwość rozbudowy odcinka pomiędzy węzłami Kobierzyce a Łagiewniki Zachód, dodając trzeci pas ruchu przy wykorzystaniu rezerwy w pasie rozdziału.
Rusza realizacja trzech pierwszych odcinków
Trasa między Wrocławiem (Magnicami) a Łagiewnikami, o długości niemal 33 kilometrów, została podzielona na trzy odcinki realizacyjne. Pierwsze zadanie obejmuje odcinek od węzła Kobierzyce Północ do węzła Kobierzyce Południe, mający około 7,5 km długości. Nowa trasa zostanie poprowadzona po zachodniej stronie istniejącej DK8, przechodząc przez obszary gminy Kobierzyce. Planuje się zbudowanie dwóch węzłów drogowych: Kobierzyce Północ – połączenie z DK8 i Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8 oraz Kobierzyce Południe – połączenie z drogą wojewódzką nr 346. Wzdłuż trasy, między węzłami, przewidziano Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice. Ponadto na tym odcinku planowana jest budowa estakady, pełniącej również rolę przejścia dla zwierząt, dwóch mostów spełniających funkcję przejść dla zwierząt, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, wiaduktu w ciągu samej drogi ekspresowej, pełniącego również funkcję przejścia dla zwierząt, oraz czterech przepustów, w tym trzech będących jednocześnie przejściami dla zwierząt.
Drugie zadanie obejmuje odcinek od węzła Kobierzyce Południe do węzła Jordanów Śląski, o długości około 13,8 km. Nowa trasa zostanie wytyczona po zachodniej stronie obecnej DK8, przechodząc przez obszary gmin: Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Planowane jest zbudowanie węzła drogowego Jordanów Śląski, który połączy się z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi DP2075D i DP1989D. Ponadto na tym odcinku przewiduje się budowę pięciu mostów, spełniających również funkcję przejść dla zwierząt, siedmiu wiaduktów nad drogą ekspresową, trzech wiaduktów w ciągu samej drogi ekspresowej (w tym jeden będący jednocześnie przejściem dla zwierząt), oraz trzech przepustów, które również pełnią funkcję przejść dla zwierząt.
Zadanie trzecie obejmuje odcinek od węzła Jordanów Śląski do węzła Łagiewniki Zachód, o długości około 11,2 km. Nowa trasa zostanie zaplanowana po zachodniej stronie istniejącej DK8, przechodząc przez obszary gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. Planuje się wybudowanie dwóch węzłów drogowych: Łagiewniki Północ – łączność z drogami krajowymi nr 8 i 39 oraz Łagiewniki Zachód – połączenie z drogą wojewódzką nr 384. Dodatkowo, na tym odcinku przewiduje się budowę dwóch mostów, pełniących również funkcję przejść dla zwierząt, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, trzech wiaduktów w ciągu samej drogi ekspresowej, oraz sześciu przepustów, które także spełnią rolę przejść dla zwierząt.
Co z pozostałymi etapami?
Na realizację pierwszych trzech fragmentów podpisano już umowy. Kolejne, zadanie czwarte obejmuje odcinek od węzła Łagiewniki Zachód do węzła Niemcza, mający długość około 9,3 km. Nowa trasa drogi ekspresowej S8 zostanie wytyczona nowym śladem, przecinając obszary gmin Łagiewniki i Niemcza. Droga ta będzie biegła głównie po zachodniej stronie obecnej DK8, z ograniczonym wykorzystaniem jej przebiegu, głównie w miejscach, gdzie będzie konieczne jej przecięcie. W ramach tego zadania planowana jest budowa 25 obiektów inżynierskich, w tym 6 obiektów nad głównym ciągiem, 8 obiektów wzdłuż trasy głównej oraz 11 przepustów.
Zadanie piąte obejmuje odcinek od węzła Niemcza do węzła Ząbkowice Śląskie Północ, mający długość około 7,9 km. Trasa ta przebiegnie przez obszary gmin Niemcza i Ząbkowice Śląskie, głównie po zachodniej stronie DK8. Wykorzystanie obecnej trasy DK8 będzie ograniczone, głównie do miejsc, gdzie konieczne będzie jej przecięcie. Projekt zakłada budowę dwóch węzłów drogowych: Niemcza, na skrzyżowaniu z obecną DK8, oraz Ząbkowice Śląskie Północ, łączącego się z obecną DK8 i drogą powiatową nr 3165D. W ramach tego zadania planowane jest wybudowanie 19 obiektów inżynierskich, w tym 4 obiekty nad głównym ciągiem, 6 obiektów wzdłuż trasy głównej oraz 9 przepustów.
Czytaj też: 20 najgłośniejszych miast w Polsce. Tu zanieczyszczenie hałasem jest największe
Ostatnie zadanie obejmuje odcinek od węzła Ząbkowice Śląskie Północ do węzła Bardo, o długości około 14 km. Trasa ta zostanie wyznaczona nowym śladem, przecinając obszary gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. Droga ekspresowa S8 będzie korzystać z trasy drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, głównie na przecięciach. W ramach tego zadania zaplanowano zbudowanie dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód, łączącego się z drogą wojewódzką nr 385, oraz Bardo, łączącego się z obecną DK8. Ponadto przewidziano konstrukcję dziewięciu mostów (w tym siedmiu pełniących jednocześnie funkcję przejść dla zwierząt), ośmiu wiaduktów nad drogą ekspresową, dwóch wiaduktów w ciągu samej drogi ekspresowej, które również będą pełnić funkcję przejścia dla zwierząt, oraz 16 przepustów, w tym 14 pełniących rolę przejść dla zwierząt. W ramach tego zadania zaplanowano realizację 35 obiektów inżynierskich, w tym 8 nad głównym ciągiem, 3 w ciągu dróg dodatkowych, 8 wzdłuż trasy głównej i 16 przepustów.
Znajdziesz nas w Google News