MorskiTransport

Giga masowiec otrzyma napęd wiatrowy. Przyszłość branży?

Żagle rotorowe stają się popularnym wyborem armatorów poszukujących technologii zeroemisyjnych

Brazylijska firma górnicza Vale zainstaluje na pokładzie swojego statku pięć żagli od Anemoi Marine Technologies Ltd („Anemoi”). Masowiec Sohar Max, który otrzyma napęd wiatrowy i jest największym na świecie masowcem do przewozu rudy żelaza, jest własnością omańskiego armatora Asyad.

Masowiec zostanie wyposażony w napęd wiatrowy

Masowiec Sohar Max zostanie wyposażony w rotorowe żagle, znane również jako „Żagle Flettnera”, czyli pionowe cylindry, które wykorzystują odnawialną energię, aby dostarczyć dodatkowy napęd wiatrowy i poprawić efektywność energetyczną statku, a także znacząco zmniejszyć emisje dwutlenku węgla. Flota statków Valemax firmy Vale zazwyczaj operuje na trasach dalekomorskich między Brazylią, Chinami a Bliskim Wschodem. Montaż żagli Anemoi ma przynieść znaczne oszczędności paliwa i emisji, z oczekiwanym zmniejszeniem zużycia paliwa o 6% i redukcją emisji CO2 o do 3 000 ton na statek rocznie.

Czytaj też: Wyposażyli masowiec w żagle WindWings. Napęd przyszłości?

Jak informuje portal Marine Link, żagle o wysokości 35 metrów i średnicy 5 metrów zostaną zamontowane na systemie Anemoi, dzięki któremu mogą być składane w pozycji pionowej, aby zmniejszyć wpływ na wysokość statku i obsługę ładunku. Prace instalacyjne mają zostać zakończone w drugim kwartale 2024 roku.

Energia wiatrowa będzie odgrywać centralną rolę w naszej strategii dekarbonizacji transportu morskiego rudy żelaza – powiedział Manager Techniczny Floty Vale, Rodrigo Bermelho.

Anemoi Marine Technologies

Żagle rotorowe coraz popularniejsze

Anemoi zostało również wyznaczone przez firmę Vale do wykonania pełnego zakresu usług technicznych, zarówno przed jak i po dostawie żagli, w tym projektowania integracji na statku we współpracy z SDARI (Shanghai Ship Design and Research Institute), wsparcia przy uzyskaniu zatwierdzenia planu A, zarządzania projektem i nadzoru na miejscu, szkoleń na pokładzie oraz usług posprzedażowych.

Czytaj też: Światowy PKB wzrośnie o 2,7% w 2023 roku

Anemoi Marine Technologies

Jak informuje portal Marine Link, najnowszy projekt firmy Anemoi jest kontynuacją modernizacji trzech żagli rotorowych z systemem rozkładania na szynach na pokładzie 82 000 DWT Kamsarmax. Według Anemoi, początkowe dane zebrane z tego statku sugerują, że można osiągnąć średnie roczne oszczędności przekraczające 10%.

Żagle rotorowe stają się popularnym wyborem armatorów poszukujących technologii zeroemisyjnych, aby poprawić efektywność energetyczną swoich statków i pomóc w spełnieniu kluczowych międzynarodowych celów redukcji emisji, w tym EEDI/EEXI i wskaźnika intensywności węglowej (CII) – przekazała firma Anemoi.

Masowiec napędzany wiatrem wyrusza w pierwszy rejs!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button