Brazylijska firma górnicza Vale zainstaluje na pokładzie swojego statku pięć żagli od Anemoi Marine Technologies Ltd („Anemoi”). Masowiec Sohar Max, który otrzyma napęd wiatrowy i jest największym na świecie masowcem do przewozu rudy żelaza, jest własnością omańskiego armatora Asyad.
Masowiec zostanie wyposażony w napęd wiatrowy
Masowiec Sohar Max zostanie wyposażony w rotorowe żagle, znane również jako „Żagle Flettnera”, czyli pionowe cylindry, które wykorzystują odnawialną energię, aby dostarczyć dodatkowy napęd wiatrowy i poprawić efektywność energetyczną statku, a także znacząco zmniejszyć emisje dwutlenku węgla. Flota statków Valemax firmy Vale zazwyczaj operuje na trasach dalekomorskich między Brazylią, Chinami a Bliskim Wschodem. Montaż żagli Anemoi ma przynieść znaczne oszczędności paliwa i emisji, z oczekiwanym zmniejszeniem zużycia paliwa o 6% i redukcją emisji CO2 o do 3 000 ton na statek rocznie.
Czytaj też: Wyposażyli masowiec w żagle WindWings. Napęd przyszłości?
Jak informuje portal Marine Link, żagle o wysokości 35 metrów i średnicy 5 metrów zostaną zamontowane na systemie Anemoi, dzięki któremu mogą być składane w pozycji pionowej, aby zmniejszyć wpływ na wysokość statku i obsługę ładunku. Prace instalacyjne mają zostać zakończone w drugim kwartale 2024 roku.
Energia wiatrowa będzie odgrywać centralną rolę w naszej strategii dekarbonizacji transportu morskiego rudy żelaza – powiedział Manager Techniczny Floty Vale, Rodrigo Bermelho.
Żagle rotorowe coraz popularniejsze
Anemoi zostało również wyznaczone przez firmę Vale do wykonania pełnego zakresu usług technicznych, zarówno przed jak i po dostawie żagli, w tym projektowania integracji na statku we współpracy z SDARI (Shanghai Ship Design and Research Institute), wsparcia przy uzyskaniu zatwierdzenia planu A, zarządzania projektem i nadzoru na miejscu, szkoleń na pokładzie oraz usług posprzedażowych.
Czytaj też: Światowy PKB wzrośnie o 2,7% w 2023 roku
Jak informuje portal Marine Link, najnowszy projekt firmy Anemoi jest kontynuacją modernizacji trzech żagli rotorowych z systemem rozkładania na szynach na pokładzie 82 000 DWT Kamsarmax. Według Anemoi, początkowe dane zebrane z tego statku sugerują, że można osiągnąć średnie roczne oszczędności przekraczające 10%.
Żagle rotorowe stają się popularnym wyborem armatorów poszukujących technologii zeroemisyjnych, aby poprawić efektywność energetyczną swoich statków i pomóc w spełnieniu kluczowych międzynarodowych celów redukcji emisji, w tym EEDI/EEXI i wskaźnika intensywności węglowej (CII) – przekazała firma Anemoi.
Znajdziesz nas w Google News
6% oszczędności na paliwie xD