Singapurska firma Berge Bulk wprowadziła do użycia masowiec wyposażony w żagle WindWings, w celu obniżenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. Firma ma zamiar przekształcić w ten sposób więcej jednostek pływających na trasach korzystających z korzystnych warunków dla napędu wiatrowego.
Masowiec wyposażony w żagle WindWings
Masowiec do przewozu ładunków sypkich, Berge Olympus, wyposażony w cztery żagle znane jako WindWings, jest wynajmowany przez giganta górniczego Vale i będzie żeglował między Brazylią a Chinami. Berge Olympus pozwolą zaoszczędzić do Berge Olympus lub sześć ton dziennie na średniej trasie na całym świecie oraz obniżą emisje dwutlenku węgla o około 19,5 ton dziennie.
Jak informuje portal Marine Link, Berge przyjmuje wielotorowe podejście do osiągnięcia neutralności węglowej do 2025 roku, podczas gdy branża morska szuka sposobów przyspieszenia dekarbonizacji.
Jeśli jesteśmy w stanie uczynić nasze istniejące statki bardziej efektywnymi pod względem zużycia paliwa w pierwszym etapie, to jest to kluczowe. Naszym zamiarem jest wdrożenie wszelkiego rodzaju urządzeń poprawiających efektywność energetyczną w całej flocie. Po prostu nie ma wystarczającej ilości alternatywnego paliwa, aby zaopatrzyć istniejące statki, nie mówiąc już o reszcie świata – powiedział CEO Berge Bulks, James Marshall, agencji Reuters.
Czytaj też: Masowiec napędzany wiatrem wyrusza w pierwszy rejs!
Berge Bulk dąży do dekarbonizacji floty
Statek został również dostosowany poprzez dodanie systemu generatora wału, który może być napędzany przez główny silnik w celu dostarczania energii elektrycznej do statku, co zwiększa efektywność energetyczną. Osiągające do 37,5 metra wysokości i 20 metrów szerokości żagle zostały opracowane przez brytyjską firmę BAR Technologies i zbudowane przez norweską firmę Yara Marine Technologies.
Firma handlująca surowcami Cargill z USA również testuje napęd wspomagany wiatrem i niedawno rozpoczęła podróż wynajętym statkiem przewożącym ładunki sypkie wyposażonym w żagle WindWings.
Jak informuje portal Marine Link, Berge Bulk przeprowadził również próby bunkrowania z wykorzystaniem biopaliw, jednocześnie rozważając wykorzystanie metanolu jako rozwiązania tymczasowego i amoniaku na dłuższą metę. Marshall powiedział, że firma obecnie prowadzi rozmowy w sprawie zakupu masowców zasilanych metanolem, ale nie dokonała jeszcze zamówień.
Czytaj też: Potencjał Grupy ORLEN w morskiej energetyce wiatrowej wzrośnie o 5,2 GW!
Branża morska odpowiada za niemal 3% światowych emisji CO2 i podlega presji regulacyjnej, by do 2030 roku zmniejszyć intensywność emisji węgla o co najmniej 40% i o 70% do 2050 roku.