Po kilku miesiącach testowania, z początkiem listopada do użytku oddano nowe tramwaje Stadler. Nowe Stadlery jeżdżą po Bernie, nieformalnej stolicy Szwajcarii. Producent pojazdu oficjalnie przekazał go firmie transportowej Bernmobil kilka dni temu.
Stadlery już jeżdżą w Bernie
W 2019 roku szwajcarska stolica zamówiła dwadzieścia tramwajów dwukierunkowych i siedem jednokierunkowych od Stadlera. Zgodnie z umową, Stadlery zostaną dostarczone przez krajowego producenta w latach 2023-2025, przy czym pierwsze pięć tramwajów już jeździ w Bernie. Nowe tramwaje zastąpią starsze pojazdy.
Jak informuje portal IHO, do tej pory od Stadlera zamówiono ponad trzysta tramwajów Tramlink z piętnastu różnych miast. Obecnie tramwaje Tramlink kursują m.in. w niemieckim Erfurcie i Rostocku, austriackim Gmünden oraz brazylijskim Santos, a wkrótce także w niemieckim Jenie i włoskim Mediolanie. W Szwajcarii tramwaje Tramlink obsługują linie Waldenburger, Limmattal oraz Lugano–Ponte Tresa (FLP) i od teraz także w Bernie.
Czytaj też: Ruszył tramwaj na Górkę Narodową. Rewolucja komunikacyjna w Krakowie
Szwajcaria nie jest jedynym krajem, który wybrał nowoczesne tramwaje, ponieważ Genewa zamówiła je latem 2022 roku, a Lozanna jesienią tego samego roku. Bernmobil przeprojektował Tramlinki, aby sprostać potrzebom mobilności w mieście i wymaganiom infrastrukturalnym. Długie na 42,5 metra i szerokie na 2,3 metra tramwaje oferują dużą pojemność pasażerską i każdy z nich może pomieścić się nawet dwieście pięćdziesiąt osób.
Możliwość indywidualnego zaprojektowania
Tramlink to przegubowy tramwaj z niską podłogą na całej długości, dostępny w wersjach dla sieci o metrowym i normalnym rozstawie torów. Pierwsze zlecenie na tramwaje wpłynęło w 2011 roku przez Rostocker Strassenbahnen (RSAG). Możliwość indywidualnego zaprojektowania tramwaju daje swobodę konfiguracji. Dostępne są pojazdy na sieć o rozstawie torów 900, 1000 lub 1435 mm, różnej długości i szerokości, poruszające się także bez trakcji elektrycznej. Istnieje wiele sposobów rozplanowania i aranżacji wnętrza, łącznie z umiejscowieniem drzwi w miejscu odpowiadającym potrzebom danego operatora.
Czytaj też: Do Częstochowy powróciły tramwaje
Jak informuje portal IHO, Tramlinki wprowadzają wiele innowacji, w tym nowoczesny system informacji dla pasażerów, kamery zamiast luster wstecznych, efektywny system klimatyzacji mierzący emisję dwutlenku węgla w celu minimalizacji zużycia energii, a także system wspomagający hamowanie w celu uniknięcia kolizji. Ponadto są wyposażone osiowe wózki obrotowe, które zapewniają płynną i komfortową jazdę po wąskich ulicach historycznego centrum miasta.
Znajdziesz nas w Google NewsLedwo co uruchomili, a już się sypie. Trasa na Nowy Dwór łatana „sylikonem”
Jeden komentarz