DrogowyTransport

Ledwo co uruchomili, a już się sypie. Trasa na Nowy Dwór łatana „sylikonem”

TAT kosztowała 386 milionów złotych, a ponad 182 miliony złotych to środki unijne

Jak informuje Gazeta Wrocławska, nowa wrocławska Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Nowy Dwór nie wytrzymała obciążenia ze strony ruchu komunikacyjnego i już się sypie. Nowa nawierzchnia zwyczajnie pęka, a drogowcy próbują naprawić ją przy pomocy substancji przypominającej sylikon.

Trasa na Nowy Dwór nie wytrzymała?

Jak donosi Gazeta Wrocławska, niedawno wybudowana Trasa Autobusowo-Tramwajowa (TAT) na Nowy Dwór już wykazuje ślady mocnego zużycia. Mowa tu o fragmencie między placem Orląt Lwowskich a ulicą Smolecką. Na nawierzchni trasy pojawiły się liczne pęknięcia, które zostały załatane za pomocą substancji przypominającej silikon. Ponadto wzdłuż krawężników, nawet po niewielkich opadach deszczu, pojawiają się kałuże.

Ten odcinek nadal jest na gwarancji. Mamy różne sygnały, zgłaszamy je do wykonawcy. Wiemy o tych pęknięciach. Naprawy TAT są wykonywane na bieżąco, w ramach gwarancji, na koszt wykonawcy – mówi w rozmowie z portalem Bartosz Nowak, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji.

Czytaj też: Ruszył tramwaj na Górkę Narodową. Rewolucja komunikacyjna w Krakowie

Rzecznik wyjaśnił, że substancja przypominająca silikon, w rzeczywistości jest specjalną substancją pracującą.

To specjalna masa wykończeniowa, która spełnia wiele funkcji i zadań. Uszczelnia, tłumi drgania i zabezpiecza – tłumaczy Bartosz Nowak.

TAT miała być rewolucją

Pierwszy etap Trasy Autobusowo-Tramwajowej (TAT) pomiędzy placem Orląt Lwowskich a ulicą Śrubową oraz Wrocławskim Parkiem Przemysłowym kosztował około 94 milionów złotych. Za realizację tego projektu odpowiedzialna była firma Pro-Tra Building. Zakres prac obejmował modernizację m.in. placu Orląt Lwowskich i ulicy Nabycińskiej, wzniesienie pięciu przystanków, budowę wiaduktu nad ulicą Smolecką, budowę 2-kilometrowej trasy tramwajowej oraz ścieżek rowerowych i chodników.

Projekt zakładał stworzenie specjalnie przeznaczonej dla komunikacji miejskiej, zarówno tramwajów, jak i autobusów, oddzielonej od głównego ruchu torowiska tramwajowego. TAT został zintegrowany z istniejącą strukturą miejską, uwzględniając istniejące skrzyżowania i trasy komunikacji publicznej, co pozwoliło na kontynuację tych tras i skróciło czas podróży między Nowym Dworem a centrum miasta.

Jak informuje UM Wrocław w ramach inwestycji powstało niemal 7 kilometrów Trasy Autobusowo-Tramwajowej (TAT), rozciągającej się od połączenia ulicy Podwale z ulicami Robotniczą, Strzegomską i Rogowską, aż do pętli autobusowej „Nowy Dwór”. W skład tej trasy wchodzi 1 kilometr odcinka, który obejmował modernizację już istniejącego buspasa w ulicy Strzegomskiej, rozciągającego się od Nowodworskiej do Rogowskiej.

Szereg inwestycji

Równocześnie z budową TAT stworzono pełną infrastrukturę drogową niezbędną dla funkcjonowania komunikacji publicznej, w tym miejskiej komunikacji tramwajowej (MKT) i miejskiej komunikacji autobusowej (SDIP). Projekt obejmował oświetlenie, system odwodnienia oraz przystanki autobusowe i tramwajowe – łącznie 14 par przystanków i 5 peronów w ramach pętli autobusowo-tramwajowej. Ponadto, przeprojektowano dwa już istniejące perony na ulicach Podwale i Piłsudskiego.

Istniejącą pętlę autobusową „Nowy Dwór” przekształcono w pętlę tramwajowo-autobusową, co umożliwiło zintegrowanie peronu tramwajowego z peronem autobusowym na ulicy Żernickiej. Ta integracja ułatwia pasażerom przesiadkę między środkami transportu, co pozwala na wygodniejsze podróżowanie „drzwi w drzwi”. W pobliżu pętli utworzono parking „P&R” o powierzchni 71 metrów kwadratowych. Drugie miejsce parkingowe typu „P&R” zostało wybudowane na skrzyżowaniu ulic Strzegomskiej i Rogowskiej, z ofertą 116 metrów kwadratowych i stanowiskami do ładowania pojazdów elektrycznych. W kontekście TAT, zdemontowano istniejący, nieużywany wiadukt nad ulicą Smolecką, a w zamian wzniesiono nową konstrukcję o długości prawie 23 metrów. W trakcie prac związanych z tym projektem wybudowano również ściany oporowe, schody terenowe i odkryto schron przeciwlotniczy.

UM Wrocław

Czytaj też: Do Częstochowy powróciły tramwaje

Dodatkowo, zrealizowano konstrukcję wiaduktu, rozciągającego się nad liniami kolejowymi oraz ulicą Robotniczą. W nasypie dojazdu od strony centrum miasta stworzono tunelowe przejście, łączące ulicę Robotniczą z ulicą Strzegomską. Jak dodaje UM Wrocław, w ramach inwestycji dokonano przebudowy istniejącej infrastruktury drogowej i sieci podziemnej, dostosowując je do nowego połączenia z nową trasą TAT. TAT kosztował 386 milionów złotych. Ponad 182 miliony złotych to środki unijne.

Po Krakowie jeżdżą już cztery nowe tramwaje bez pantografu

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button