Jaki kraj ma najszybsze pociągi? Wielu osobom może nasuwać się Francja, która słynie ze swoich TGV. Nie są to jednak najszybsze pociągi na świecie. Kolej, która osiąga największe prędkości, jest w państwie, które jeszcze 15 lat w zasadzie nie miało kolei dużych prędkości (KDP).
Tym państwem są Chiny. Państwo Środka to kraj, który jest naj w wielu dziedzinach. Tak też jest w przypadku najszybszych pociągów na świecie. Jak wynika z danych biura podróży Omio, w kraju tym pociągi poruszają się z prędkością 349 km/h i nie mają sobie pod tym względem równych. Na drugim miejscu jest Francja, ze wspomnianymi TGV, gdzie pociągi rozpędzają się do 320 km/h. Z identyczną prędkością jeżdżą japońskie Shinkanseny. Z taką samą prędkością jeżdżą pociągi w jeszcze jednym państwie, które dla wielu może być zaskoczeniem – w Maroko.
Powyżej 300 km/h osiągają także pociągi w Hiszpanii (311 km/h), która ma najdłuższą sieć KDP w Europie. Nieco wolniejsze są KTX w Korei Południowej – 306 km/h. Do niespełna 300 km/h rozpędzają się natomiast niemieckie ICE oraz włoskie Frecciarosa 1000.
Najszybsze pociągi na świecie mają Chiny, ale rekord dzierżą Francuzi
Omio przedstawiło także zestawienie pod względem rekordów prędkości. W tym przypadku rekord należy do francuskiego TGV. Podczas bicia rekordu poruszał się z prędkością 575 km/h. Film z bicia rekordu przedstawiamy poniżej.
Na drugim miejscu znajdują się Koreańczycy, których rekord wynosi 422 km/h. Chińczycy, którzy osiągnęli prędkość 420 km/h zajmują dopiero trzecie miejsce. Warto jednak dodać, że planują oni wkrótce wprowadzić na tory prototyp, który będzie zdolny osiągnąć prędkość 620 km/h. Pociąg będzie oparty o technologię maglev i będzie odpowiedzią na japoński rekord prędkości, który wyniósł 603 km/h. Wszystko to są jednak przejazdy prototypoww. Z tego powodu japoński rekord wynosi 401 km/h i jest dopiero piątym na świecie. Lepszy rekord mają jeszcze Hiszpanie – 404 km/h. Dla porównania rekord w Polsce wynosi 293 km/h i został ustanowiony przez Pendolino na CMK.
Kolej dużych prędkości w Chinach
Ciekawostką jest, że Chiny na poważnie zaczęły budować kolej dużych prędkości w 2007 roku. Dopiero wtedy uruchomioną w Chinach pierwszą linię KDP (pomijając 30 kilometrową szanghajską Transrapid). W 2020 roku Chińczycy mieli już 38 tys. km KDP, co stanowiło 70% tego typu linii na świecie. W 2035 roku w Chinach ma być 70 tys. km KDP. Tym samym Chiny z państwa, które jeszcze dwie dekady temu nie miało Kolei Dużych Prędkości, stały się globalnym potentatem. Ciekawostką jest również, że najdłuższa linia kolei dużych prędkości jest między Pekinem a Guangzhou i liczy ona 2300 km długości.
4 Komentarze